|
بررسی رابطه و تاثیر طرح بازاریابی بر بهبود عملکرد بازاریابی در صنعت پتروشیمی
|
| اسماعیل ملک اخلاق، اسماعیل رمضانپور ، صدیقه ایزدیار * |
| کارشناسی ارشد ، Izadyarseddigheh@yahoo.com |
|
|
چکیده: (8727 مشاهده) |
| طرح بازاریابی، ابزاری بسیار توانمند برای دستیابی به اهداف سازمان، بهرهگیری از فرصتهای بازار و مواجههی اثربخش با رقبا است. یک طرح بازاریابی برای پیشبرد اهداف تجاری، مدیریت کارا و اثربخش بازاریابی هر سازمانی الزامی است. یک ابزار معتبر برای سنجش اهمیت طرح بازاریابی هر شرکتی، بررسی عملکرد بازاریابی آن شرکت میباشد. عملکرد بازاریابی یکی از مهمترین ابزارهای سنجش موفقیت سازمان است، زیرا کلید دستیابی به بهبود، نیازمند ارزیابی و سنجش مداوم عملکرد بازاریابی است.
برای گردآوری دادهها در این پژوهش از دو پرسشنامهی مجزا استفاده شده است و جامعهی آماری این مطالعه، شامل مدیران و سرپرستان شرکت پتروشیمی اراک است. پرسشنامه ها در نمونه ای به تعداد 200 نفر توزیع شده است.
در این مطالعه ابتدا مقیاسی چندبعدی جهت سنجش عملکرد بازاریابی و طرح بازاریابی در صنعت پتروشیمی ارائه شده است. سپس تاثیر طرح بازاریابی بر عملکرد بازاریابی و ابعاد آن با استفاده از مدل معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس نتایج بدست آمده، ابعاد طرح بازاریابی عبارتند از: تجزیه و تحلیل موقعیت، شناسایی بازار هدف، اهداف و مقاصد بازاریابی، راهبرد بازاریابی، تدبیرهای بازاریابی، پیش بینی بازاریابی و اجرا و کنترل. ابعاد سنجش عملکرد بازاریابی نیز عبارتند از: ارتقای فروش، توسعهی سهم بازار و بهبود مدیریت بازار. همچنین نتایج نشان داده است طرح بازاریابی در صنعت پتروشیمی، بر عملکرد بازاریابی شرکت تاثیر مثبت، قابل توجه و معناداری دارد. همچنین تاثیرات طرح بازاریابی بر هریک از ابعاد عملکرد بازاریابی یعنی ارتقای فروش، توسعهی سهم بازار و بهبود مدیریت بازار نیز مثبت، معنادار و بسیار مطلوب است. |
|
| واژههای کلیدی: طرح بازاریابی، عملکرد بازاریابی، مدیریت بازار، افزایش فروش، افزایش سهم بازار، مدل معادلات ساختاری، صنعت پتروشیمی |
|
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: ۱۳۹۲/۷/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۲/۸/۴ | انتشار: ۱۳۹۲/۸/۴
|
|
|
|
|
|
|
| ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|
|