[صفحه اصلی ]     [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 25، شماره 4 - ( زمستان 1391 ) ::
برگشت به فهرست نشریات دوره25 شماره 4 صفحات 143-165
بررسی رابطه و تاثیر طرح بازاریابی بر بهبود عملکرد بازاریابی در صنعت پتروشیمی
اسماعیل ملک اخلاق، اسماعیل رمضانپور ، صدیقه ایزدیار *
کارشناسی ارشد ، Izadyarseddigheh@yahoo.com
چکیده:   (8727 مشاهده)
طرح بازاریابی، ابزاری بسیار توانمند برای دست‌یابی به اهداف سازمان، بهره‌گیری از فرصت‌های بازار و مواجهه‌ی اثربخش با رقبا است. یک طرح بازاریابی برای پیش‌برد اهداف تجاری، مدیریت کارا و اثربخش بازاریابی هر سازمانی الزامی است. یک ابزار معتبر برای سنجش اهمیت طرح بازاریابی هر شرکتی، بررسی عملکرد بازاریابی آن شرکت می‌باشد. عملکرد بازاریابی یکی از مهم‌ترین ابزارهای سنجش موفقیت سازمان است، زیرا کلید دست‌یابی به بهبود، نیازمند ارزیابی و سنجش مداوم عملکرد بازاریابی است. برای گردآوری داده‌ها در این پژوهش از دو پرسش‌نامه‌ی مجزا استفاده شده است و جامعه‌ی آماری این مطالعه، شامل مدیران و سرپرستان شرکت پتروشیمی اراک است. پرسش‌نامه ها در نمونه ای به تعداد 200 نفر توزیع شده است. در این مطالعه ابتدا مقیاسی چندبعدی جهت سنجش عملکرد بازاریابی و طرح بازاریابی در صنعت پتروشیمی ارائه شده است. سپس تاثیر طرح بازاریابی بر عملکرد بازاریابی و ابعاد آن با استفاده از مدل معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس نتایج بدست آمده، ابعاد طرح بازاریابی عبارتند از: تجزیه و تحلیل موقعیت، شناسایی بازار هدف، اهداف و مقاصد بازاریابی، راهبرد بازاریابی، تدبیرهای بازاریابی، پیش بینی بازاریابی و اجرا و کنترل. ابعاد سنجش عملکرد بازاریابی نیز عبارتند از: ارتقای فروش، توسعه‌ی سهم بازار و بهبود مدیریت بازار. هم‌چنین نتایج نشان داده است طرح بازاریابی در صنعت پتروشیمی، بر عملکرد بازاریابی شرکت تاثیر مثبت، قابل توجه و معناداری دارد. هم‌چنین تاثیرات طرح بازاریابی بر هریک از ابعاد عملکرد بازاریابی یعنی ارتقای فروش، توسعه‌ی سهم بازار و بهبود مدیریت بازار نیز مثبت، معنادار و بسیار مطلوب است.
واژه‌های کلیدی: طرح بازاریابی، عملکرد بازاریابی، مدیریت بازار، افزایش فروش، افزایش سهم بازار، مدل معادلات ساختاری، صنعت پتروشیمی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۷/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۲/۸/۴ | انتشار: ۱۳۹۲/۸/۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Malek-Akhlagh E, Ramezanpour E, Izadyar S. The Effect of Marketing Plan on Performance Improvement of Petrochemical Industry. JOM&DP. 2013; 25 (4) :143-165
URL: http://jmdp.ir/article-1-1347-fa.html
ملک اخلاق اسماعیل، رمضانپور اسماعیل، ایزدیار صدیقه. بررسی رابطه و تاثیر طرح بازاریابی بر بهبود عملکرد بازاریابی در صنعت پتروشیمی. فصلنامه علمی - پژوهشی فرایند مدیریت و توسعه . 1391; 25 (4) :143-165
برگشت به فهرست نشریات دوره 25، شماره 4 - ( زمستان 1391 )
فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه Quarterly Journal of Management and Development Process

کلیه حقوق برای فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه محفوظ است.

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 779 queries by AWT YEKTAWEB 3185