[صفحه اصلی ]     [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 16، شماره 2 - ( تابستان 1389 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 16 شماره 2 صفحات 127-133
بررسی علل ناخشنودی بیماران از بیمارستان های دولتی استان مازندران
دکتر سیدعبداله موسوی * ، دکتر سیدجابر موسوی
فوق تخصص جراحي کودکان دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، jaber_565@yahoo.com
چکیده:   (7563 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه پایش مدیریتی بیمارستان‌ها یک اقدام بسیار مهم در جهت بهبود کیفیت خدمات بیمارستانی به شمار می‌آید. این اقدام سالهاست که در معتبرترین مراکز درمانی جهان صورت می‌گیرد ولی متأسفانه در کشور ما از سابقه چندانی برخوردار نیست و در مقالات فارسی زبان بررسی جامع در رابطه با علل و میزان نارضایتی بیماران از بیمارستان‌های دولتی کمتر صورت گرفته است. برای دستیابی به این هدف بررسی فوق در استان مازندران انجام گرفته است. روش بررسی: جمعیت مورد مطالعه، شامل تمامی مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های دولتی استان مازندران در شش ماهه اول سال 1388 بودند. اطلاعات به دو شکل فعال (مراجعه به بیماران ترخیصی از 6 بیمارستان دولتی سطح استان از شهرهای بهشهر، ساری، قایم‌شهر، نور، چالوس و رامسر، به شکل تصادفی بر اساس تکمیل پرسشنامه) و غیرفعال (بررسی شکایات ارسالی به دانشگاه علوم پزشکی مازندران) جمع‌آوری شد. یافته‌ها: در این مطالعه شیوع کلی شکایت‌ها 12/0 در هزار مراجعه‌کننده بوده است. در مجموع 57/1 در 1000 بیمار بستری شده در مراکز دولتی دست به شکایت کتبی زدند. 70% شاکیان مرد و بقیه زن بودند. در مجموع 53% شکایت های واصله، از بیمارستان‌های دولتی بوده است. از بررسی پرسشنامه‌های تکمیلی مشخص شد که بیشترین انتظار بیماران از سیستم درمانی تأمین مسایل رفاهی و برخورد صحیح با آنها می باشد. در مجموع، 61 % شکایت‌های کتبی و 29% شکایت‌های شفاهی به دلیل مسایل مالی- به شکل اخذ وجه خارج از تعرفه بوده است. نتیجه‌گیری‌: انتظارات بیماران از بیمارستان‌ها به طور عمده تأمین نیازهای رفاهی و ایجاد آرامش و احترام توسط پرسنل و کادر درمانی است، هر چند که در صورت عدم تامین آن معمولاً شکایت صورت نمی‌گیرد. شکایات عمدتاَ زمانی مطرح می‌شوند که به بیمار صدمه اقتصادی یا جانی وارد شده باشد. بنابراین عدم مطرح کردن نارضایتی به شکل یک شکایت رسمی به مفهوم بی نقص بودن عملکرد نیست
واژه‌های کلیدی: شکایت؛ رضایت‌مندی؛ بیمارستان
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۰/۳/۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Causes of patient dissatisfaction of puplic hospitals in Mazandaran province. IJFM. 2010; 16 (2) :127-133
URL: http://sjfm.ir/article-1-306-fa.html
موسوی سیدعبداله، موسوی سیدجابر. بررسی علل ناخشنودی بیماران از بیمارستان های دولتی استان مازندران. مجله پزشکی قانونی ایران. 1389; 16 (2) :127-133
برگشت به فهرست نشریات دوره 16، شماره 2 - ( تابستان 1389 )
مجله پزشکی قانونی ایران IJFM
Persian site map - English site map - Created in 0.047 seconds with 775 queries by AWT YEKTAWEB 3185