دكتراي مديريت و سياستگذاري بهداشت ، arashidian@tums.ac.ir
چکیده: (7248 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی شواهد موجود در زمینه تخلفات و شکایات مرتبط با ارایه خدمات سلامت در ایران است.
روش بررسی: مطالعه به روش مرور نظاممند انجام شد. چهار بانک اطلاعاتی داخلی و سه نشریه علمی به صورت نظاممند جستجو شدند. مقالات یافت شده مورد ارزیابی کیفی قرار گرفتند و سپس داده ها استخراج و با استفاده از روش های سنتز کیفی تحلیل و جمع بندی شدند.
یافته ها: 50 مقاله و گزارش مرتبط یافت شد. این مطالعات به سه دسته تقسیم شدند. 26 گزارش به قصور پزشکی، 6 گزارش به جرایم پزشکی و 18 گزارش به تقلب و سوءاستفاده در خدمات سلامت پرداخته اند. عمده مطالعات دسته اول به نتایج پرونده های شکایت پرداخته اند و معدودی به علل و زمینه ها توجه کردهاند. مقالات دسته دوم و سوم عمدتاً نتیجه مطالعه تحقیقاتی نبوده و داده های اولیه ندارند. برآوردی از حجم، شدت و اثرات هر یک از سه دسته تخلفات پزشکی مرتبط با خدمات سلامت در دست نیست.
نتیجه گیری: مطالعات تنها به بخشی از تخلفات پرداخته اند و به ندرت به علل سیستمیک و فرآیندی بروز تخلفات توجه کردهاند. مطالعاتی که به بحث جرایم پزشکی پرداخته اند به خلأهای قانونی اشاره ای نکردهاند. مسأله تقلب و سوءاستفاده در خدمات سلامت به رغم آسیب های مالی احتمالی ناشی از آن کمتر از دیگر تخلفات مورد توجه بوده است.
Assessing medical misconduct and complaints in Iranian health system: A systematic review of the literature. IJFM. 2010; 15 (4) :234-243 URL: http://sjfm.ir/article-1-242-fa.html
رشیدیان آرش، جودکی حسین. بررسی تخلفات و شکایات مرتبط با ارایه خدمات سلامت در ایران: مرور نظاممند مطالعات انجام شده در کشور. مجله پزشکی قانونی ایران. 1388; 15 (4) :234-243