[صفحه اصلی ]     [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 3 - ( تابستان 1392 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 2 شماره 3 صفحات 66-73
همبستگی بین میزان دانش و رضایت بیماران از رابطه پزشک- بیمار
رضاقلی وحیدی، شهناز کفاشی ، محمد رضا نریمانی، جمیل صادقی فر، مهدی رعدآبادی، اصلان نظری ، مجید حیدری
دانشجوی کارشناسی ارشد مديريت خدمات بهداشتی درمانی گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.(نویسنده مسؤول). ، shahnaz.kaffashi@gmail.com
چکیده:   (9019 مشاهده)
    .  

مقدمه: درمان بیماری ها وابستگی زیادی به تعامل بین پزشک-بیمار داشته و نتیجه همکاری بیمار با پزشک، درمانی سریع و موفق است. از طرفی این رابطه جزء عوامل بسیار مهم در میزان رضایت بیماران بخصوص در مراجعات بعدی بیماران می باشد. این مطالعه با هدف تعیین همبستگی بین میزان دانش و رضایت بیماران از رابطه پزشک-بیمار در بیمارستان­های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به انجام رسیده است.

 

مواد و روش ها: مطالعه حاضر به روش توصیفی-همبستگی بر روی 309 نفر از مراجعه کنندگان به 11 بیمارستان آموزشی و درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گرفت. جمع آوری داده ها از طریق سه پرسشنامه "دانش از رابطه پزشک بیمار" (Knowledge of Physician-Patient Relationship) ، "رضایت از رابطه پزشک-بیمار" (Satisfaction of Physician-Patient Relationship)  و "رابطه پزشک-بیمار" (Physician-Patient Relationship) صورت گرفت. روایی محتوای پرسشنامه ها با نظر متخصصین و پایایی آن ها با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. تحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تی مستقل و آزمون واریانس انجام شد.

 

یافته ها: میانگین نمره دو مولفه دانش و رضایت بیماران از رابطه پزشک-بیمار به ترتیب 09/2±5/10 و 58/6 ±08/34 بود. همچنین میانگین نمره مولفه رابطه پزشک-بیمار 04/6±86/35 بود. بین میزان رضایت از رابطه پزشک-بیمار و میزان رابطه پزشک-بیمار همبستگی معناداری مشاهده شد (01/0>P). از طرف دیگر، بین میزان دانش از رابطه پزشک-بیمار و میزان رابطه پزشک-بیمار همبستگی معناداری یافت نشد (05/0< P).

 

نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که میزان دانش و رضایت بیماران مراجعه کننده به مراکز بیمارستانی شهر تبریز از رابطه پزشک-بیمار مطلوب است. پیشنهاد می شود که ارائه کنندگان خدمات از حقوق بیماران و عواقب احتمالی عدم رعایت آن و نیز نحوه پاسخگویی به این حقوق آگاهی کسب کنند.

واژه‌های کلیدی: دانش، رضایت‌، رابطه پزشک-بیمار.
متن کامل [PDF 722 kb]   (980 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: ۱۳۹۱/۱۱/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۲/۳/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۲/۳/۲۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vahidi R, Kaffashi S, Narimani M, Sadeghifar J, Raadabadi M, Nazari A et al . Correlation between knowledge and satisfaction of patients from patient- physician relationship . JHPM. 2013; 2 (3) :66-73
URL: http://jhpm.ir/article-1-166-fa.html
وحیدی رضاقلی، کفاشی شهناز، نریمانی محمد رضا، صادقی فر جمیل، رعدآبادی مهدی، نظری اصلان و همکاران.. همبستگی بین میزان دانش و رضایت بیماران از رابطه پزشک- بیمار . فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1392; 2 (3) :66-73
برگشت به فهرست نشریات دوره 2، شماره 3 - ( تابستان 1392 )
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.054 seconds with 791 queries by AWT YEKTAWEB 3185