[صفحه اصلی ]     [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 2 - ( بهار 1392 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 2 شماره 2 صفحات 40-50
بررسی کارایی نسبی مدیریت کلان بهداشت روستایی در طول برنامه سوم و سال های ابتدایی برنامه چهارم توسعه
مهناز جلالوندی ، اسماعیل شاه طهماسبی ، سارا شمس الهی
کارشناس ارشد مامايی و دانشجوی دکترای مديريت آموزشی،گروه مامايی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ايران. (نويسنده مسؤول) ، m-jalalvandi@iau-arak.ac.ir
چکیده:   (15285 مشاهده)
 

مقدمه: برنامه­های توسعه با هدف گسترش رفاه عمومی و عدالت محوری بین شهر و روستا تنظیم شده­ است. این برنامه ها معیار مناسبی برای بررسی عملکرد برنامه­های کلان کشور می­باشند. ارزیابی هر برنامه از مهمترین مباحث عملکردگرایی می­باشد. این پژوهش با هدف تعیین کارایی نسبی مدیریت کلان بهداشت روستایی در استان­های کشور در طول برنامه سوم و سال­های ابتدایی برنامه چهارم توسعه انجام گرفته است.

 

مواد و روش ها: این پژوهش با روش توصیفی و در بین تمامی استان­های کشور و در طول برنامه­های سوم و سال­های ابتدایی برنامه چهارم یعنی سال­های 1386-1379 انجام گرفته است. آمارها از مستندات رسمی کشور استخراج شده و در این راستا از سه شاخص ورودی و پنج شاخص خروجی و الگو ریاضی تحلیل پوششی داده­ها و نرم افزار DEA master1 برای تجزیه و تحلیل استفاده گردیده ­است.

 

یافته­ها: در طی برنامه سوم و چهارم توسعه و بر اساس هشت شاخص، استان تهران و مازندران از نظر کارایی در صدر استان­های کشور قرار دارند. در کل اختلاف بین کمترین و بیشترین کارایی در استان­ها، رو به کاهش است و این نشانه مدیریت مناسب روند توزیع ثروت کشور در بین استان ها می­باشد. در تحلیل حساسیت مشخص شد که شاخص "نسبت بهورز شاغل به 1000 نفر جمعیت روستایی" در میان ورودی ها و شاخص "درصد خانوارهای روستایی برخوردار از شبکه آب آشامیدنی" در بین خروجی ها، به خاطر کمترین حساسیت از پتانسیل بالایی در میان استان­ها برای توجه بیشتر و استفاده مناسب­تر برخوردارند. علاوه بر این حساس­ترین و کاراترین شاخص­های موجود در بین ورودی­ها، شاخص "میانگین سرانه تعداد خانه­های بهداشت و مراکز درمانی روستایی" بوده ­است و در میان خروجی­ها نیز حساس­ترین و تاثیرگزارترین شاخص "میانگین هزینه بهداشتی و درمانی خانوار روستایی تامین شده از دولت و به صورت رایگان" بوده­است.

 

نتیجه­گیری: استان­های کارا برای مدیریت مناسب منابع و هزینه­های خود، باید به ایجاد همگونی در شاخص­های خود بپردازند. یعنی با مدیریت مناسب، شاخص­های حساس خود را کاسته و از طرف دیگر استان­های ناکارا به حساس شدن شاخص­های خود، یعنی استفاده بهتر از منابع و برنامه­ریزی در بهبود خروجی­ها بپردازند.

 
واژه‌های کلیدی: کارایی، بهداشت روستایی استانها، هزینه خانوار، برنامه های توسعه، تحلیل پوششی داده ها
متن کامل [PDF 785 kb]   (719 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت و رفاه اجتماعی
دریافت: ۱۳۹۱/۹/۶ | پذیرش: ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jalalvandi M, Shahtahmasbi E, Shamsollahi S. Assessment the relative efficiency of rural health micromanagement during the third and the early years of fourth development plan. JHPM. 2013; 2 (2) :40-50
URL: http://jhpm.ir/article-1-136-fa.html
جلالوندی مهناز، شاه طهماسبی اسماعیل، شمس الهی سارا. بررسی کارایی نسبی مدیریت کلان بهداشت روستایی در طول برنامه سوم و سال های ابتدایی برنامه چهارم توسعه. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1392; 2 (2) :40-50
برگشت به فهرست نشریات دوره 2، شماره 2 - ( بهار 1392 )
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.047 seconds with 779 queries by AWT YEKTAWEB 3185