[صفحه اصلی ]     [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 1 - ( زمستان 1391 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 2 شماره 1 صفحات 17-23
بررسی همبستگی هوش معنوی با برخی از عوامل جمعیت شناسی و آموزشی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سامیه غنا، لیلا مهستی جویباری، سید حمید شریف نیا، میترا حکمت افشار ، اکرم ثناگو ، مریم چهره گشا
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ويژه ، دانشکده پرستاری و مامایی بویه، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران ، m.hekmatafshar@yahoo.com
چکیده:   (17442 مشاهده)
 

مقدمه: هوش معنوی نوعی سازگاری و رفتار حل مشکل است که فرد را در جهت هماهنگی با پدیده های اطراف و دستیابی به یکپارچگی درونی و بیرونی یاری می نماید و باعث بهبود عملکرد می شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین همبستگی هوش معنوی با برخی از عوامل جمعیت شناسی و آموزشی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شد.

 

مواد و روش ها: این پژوهش توصیفی-همبستگی در سال 1390 روی 282 نفر از دانشجویان علوم پزشکی با روش نمونه گیری تصادفی ساده انجام شد. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه مشخصات جمعیت شناسی و آموزشی و پرسشنامه هوش معنوی شامل چهار حیطه "تفکر عمومی و اعتقادات"، "توانایی مقابله با مشکلات"، "سجایای اخلاقی" و "خودآگاهی، عشق و علاقه" انجام شد. اعتبار این پرسشنامه از طریق اعتبار ملاکی و پایایی آن با استفاده آلفای کرونباخ 85/0 مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 با سطح معنی داری (05/0P<) انجام شد.

 

یافته ها: میانگین سن افراد شرکت کننده در پژوهش 70/1±17/20 سال و 76 درصد آنان مونث بودند. میانگین و انحراف معیار نمره هوش معنوی واحدهای مورد پژوهش 43/0±46/2 از پنج امتیاز لیکرت بود. همچنین میانگین و انحراف معیار  "تفکر عمومی و اعتقادات" 56/0±13/2، "توانایی مقابله با مشکلات" 62±90/2، "سجایای اخلاقی" 45/0±20/2، "خودآگاهی، عشق و علاقه" 64/0±59/2 بود. اگرچه میانگین نمره هوش معنوی دانشجویان پسر 36/0±58/2 اندکی از دانشجویان دختر 28/0±51/2 بیشتر بود، اما تفاوت آماری معنی داری بین دو جنس مشاهده نشد. بین متغیرهای سن، وضعیت تاهل، قومیت، رشته تحصیلی و معدل با  نمره هوش معنوی ارتباط آماری معنی داری یافت نشد.

 

نتیجه گیری: میانگین نمره هوش معنوی دانشجویان در حیطه "توانایی مقابله با مشکلات" بیشترین نمره را نسبت به سایر ابعاد دارا بوده است.

 
واژه‌های کلیدی: هوش معنوی، معنویت، دانشجو، هوش.
متن کامل [PDF 746 kb]   (1703 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت
دریافت: ۱۳۹۱/۵/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۱/۹/۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghana S, Jouybari L, Sharif Nia S, Hekmatafshar M, Sanagoo A, Chehregosha M. Correlation of spiritual intelligence with some of demographic and educational factors among the students of Golestan University of Medical Sciences. JHPM. 2013; 2 (1) :17-23
URL: http://jhpm.ir/article-1-91-fa.html
غنا سامیه، جویباری لیلا مهستی، شریف نیا سید حمید، حکمت افشار میترا، ثناگو اکرم، چهره گشا مریم. بررسی همبستگی هوش معنوی با برخی از عوامل جمعیت شناسی و آموزشی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1391; 2 (1) :17-23
برگشت به فهرست نشریات دوره 2، شماره 1 - ( زمستان 1391 )
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 788 queries by AWT YEKTAWEB 3185