[صفحه اصلی ]     [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 4 - ( پائیز 1391 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 1 شماره 4 صفحات 25-31
میزان آمادگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای اجرای مدیریت کیفیت جامع درآموزش علوم پزشکی
محمود اکرامی ، فهیمه یاری ، سمیه رجب زاده
دانشيار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور مرکز، تهران، ایران ، m32.ekrami@gmail.com
چکیده:   (14632 مشاهده)
   

چکیده

 

مقدمه: مدیریت کیفیت جامع در آموزش پزشکی روش مدیریتی چند مرحله ای است که فرآیند های یاددهی-یادگیری را مورد تأکید قرار می دهد. از اساسی ترین گام هادر مراحل اجرای آن، آمادگی مدیران آموزشی است که عهده دار برنامه ریزی و اجرای اقدامات اصلاحی هستند. پژوهش حاضر با هدف تعیین آمادگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای اجرای مدیریت کیفیت جامع درآموزش پزشکی انجام پذیرفت.

 

مواد و روش ها: در این مطالعه ی توصیفی، جامعه آماری شامل کلیه مدیران دخیل در آموزش علوم پزشکی شاغل در دانشگاه (300 نفر) بود. 221 نفر بر اساس جدول مورگان (Morgan)، و به شیوه در دسترس انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها "پرسشنامه آمادگی برای اجرای TQM" (Preparation for Implementation of TQM Questionnaire) بود که با مرور مطالعات مربوطه با 21 عبارت طراحی شد. اعتبار محتوای پرسشنامه با نظر 10 نفر از متخصصان و پژوهشگران TQM تایید شد. پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 86/0=α محاسبه شد. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS  نسخه 17 و روش های آماری تی مستقل، فریدمن و همخوانی مجذور کای تجزیه و تحلیل شد.

 

یافته ها: نتایج نشان داد که آمادگی برای اجرای TQM به مفهوم کلی و در هریک از نشانه های 8 گانه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیش از حد متوسط و نسبتاً بالا بود. نشانه به کارگیریTQM  در کردار مدیران، بالاترین و تخصیص منابع، پایین ترین رتبه از نظر میانگین در میان 8 نشانه بود. به کارگیریTQM  در گفتار مدیران، اعطای پاداش به کارکنان، تلاش های منسجم و هماهنگ تیم مدیریت، زمان اختصاص یافته جهت نشر TQM، تدوین برنامه های روشن و مشارکت کارکنان دررتبه های دوم تا هفتم قراردارد.

 نتیجه گیری: در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستر اجرایی نسبتاً مناسبی برای اجرای مدیریت کیفیت درآموزش پزشکی فراهم شده و دانشگاه قابلیت ورود به مرحله ی بالاتری از مراحل اجرای TQM را داراست.
واژه‌های کلیدی: آموزش علوم پزشکی، مدیریت کیفیت جامع.
متن کامل [PDF 785 kb]   (786 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت تیروی انسانی
دریافت: ۱۳۹۱/۴/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۱/۷/۱۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ekrami M, Yari F, Rajabzadeh S. Preparation of Mashhad University of Medical Sciences for implementation of Total Quality Management. JHPM. 2012; 1 (4) :25-31
URL: http://jhpm.ir/article-1-73-fa.html
اکرامی محمود، یاری فهیمه، رجب زاده سمیه. میزان آمادگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای اجرای مدیریت کیفیت جامع درآموزش علوم پزشکی. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1391; 1 (4) :25-31
برگشت به فهرست نشریات دوره 1، شماره 4 - ( پائیز 1391 )
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.054 seconds with 779 queries by AWT YEKTAWEB 3185