مقدمه: ارزیابیهای مداوم آموزش و یادگیری بالینی در پرستاری مستلزم استفاده از ابزارهای معتبر و پایا میباشد.لذا این مطالعه با هدف رواسنجی "پرسشنامه عوامل مرتبط با یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری" طراحی گردید.
روش بررسی: در پژوهش توصیفی حاضر نمونهگیری به روش تصادفی ساده از میان دانشجویان و مربیان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی و دانشگاه آزاد اسلامی یزد انجام گرفت: روایی صوری کیفی به روش مصاحبه و روایی صوری کمی با استفاده از نمره تاثیر آیتم (IS) توسط ده نفر از دانشجویان پرستاری، شاخص روایی محتوا (CVI) به روش والتز و باسل توسط ده نفر از اساتید پرستاری، بررسی همسانی درونی با استفاده از ضریب آلفاکرونباخ و ثبات ابزار با انجام آزمون مجدد توسط 20 نفر از دانشجویان پرستاری بررسی و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استباطی توسط نرم افزارSPSS V.16 انجام شد.
نتایج: "پرسشنامه عوامل مرتبط با یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری" (امامی و همکاران 1393) شامل 89 گویه در هفت حیطه از روایی صوری کیفی و کمی مناسبی برخوردار بود. IS تمام گویه ها بیش از 5/1، CVI تکتک گویه ها بیش از 7/0 و CVI کل پرسشنامه (CVI-S) برابر 88/0 تعیین گردید. ضریب آلفاکرونباخ حیطه ها بین 91/0-81/0 و کل پرسشنامه 96/0، ضریب همبستگی پیرسون حیطهها بین 94/0-80/0 و کل پرسشنامه برابر 96/0 محاسبه گردید.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج حاصل "پرسشنامه عوامل مرتبط با یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری" دارای اعتبار و پایایی مناسب بوده و میتواند در ارزیابیهای مداوم آموزش و یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری به عنوان یک ابزار جامع، معتبر و پایا مفید واقع گردد.