XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Emami Maybodi M, Mirzaei M, Farajkhoda T, soltani arabshahi K. Psychometrics of . jmed. 2017; 11 (3) :0-0
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-727-fa.html
امامی میبدی مهناز، میرزایی مسعود، فرج خدا تهمینه، سلطانی عربشاهی کامران. روانسنجی پرسشنامه عوامل مرتبط با یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1395; 11 (3) :0-0

فوق دکتری مشاوره و درمان بیماری های مزمن، مرکز تحقیقات قلب و عروق، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران ، mmirzaei@ssu.ac.ir
چکیده:   (3 مشاهده)

مقدمه:  ارزیابی‌های مداوم آموزش و یادگیری بالینی در پرستاری مستلزم استفاده از ابزارهای معتبر و پایا می‌باشد.لذا این مطالعه با هدف رواسنجی "پرسشنامه عوامل مرتبط با یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری" طراحی گردید.

روش بررسی: در پژوهش توصیفی حاضر نمونه‌گیری به روش تصادفی ساده از میان دانشجویان و مربیان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی و دانشگاه آزاد اسلامی یزد انجام گرفت: روایی صوری کیفی به روش مصاحبه و روایی صوری کمی با استفاده از نمره تاثیر آیتم (IS) توسط ده نفر از دانشجویان پرستاری، شاخص روایی محتوا (CVI) به روش والتز و باسل توسط ده نفر از اساتید پرستاری، بررسی همسانی درونی با استفاده از ضریب آلفاکرونباخ و ثبات ابزار با انجام آزمون مجدد توسط 20 نفر  از دانشجویان پرستاری بررسی و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استباطی توسط نرم افزارSPSS  V.16 انجام شد.

نتایج: "پرسشنامه عوامل مرتبط با یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری" (امامی و همکاران 1393) شامل 89 گویه در هفت حیطه از روایی صوری کیفی و کمی مناسبی برخوردار بود. IS  تمام گویه ها بیش از 5/1، CVI تک‌تک گویه ها بیش از 7/0 و CVI کل پرسشنامه (CVI-S) برابر 88/0 تعیین گردید. ضریب آلفا‌کرونباخ حیطه ها بین 91/0-81/0 و کل پرسشنامه 96/0، ضریب همبستگی پیرسون حیطه‌ها بین 94/0-80/0 و کل پرسشنامه برابر 96/0 محاسبه گردید.

نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج حاصل "پرسشنامه عوامل مرتبط با یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری" دارای اعتبار و پایایی مناسب بوده و می‌تواند در ارزیابی‌های مداوم آموزش و یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری به عنوان یک ابزار جامع، معتبر و پایا مفید واقع گردد.


     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۱۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb