1- گروه کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران 2- گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران ، samiratavakoli.65@gmail.com 3- گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران 4- گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات گیلان، رشت، ایران
چکیده: (310 مشاهده)
اهداف: یکی از عوامل مهمی که می تواند بر وضعیت تحصیلی دانشجویان تاثیر منفی داشته باشد، اعتیاد به اینترنت است. هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین اعتیاد به اینترنت و اشتیاق تحصیلی در دانشجویان بوذ.
ابراز و روش ها: روش پژوهش توصیفی- همبستگی است. در پژوهش حاضر 200 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرکرد در سال تحصیلی 1394- 1393 به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه اعتیاد به اینترنت و مقیاس اشتیاق تحصیلی پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین اعتیاد به اینترنت و اشتیاق تحصیلی (عاطفی، رفتاری، شناختی) رابطه منفی و معنادار وجود دارد (01/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که اعتیاد به اینترنت می تواند به صورت منفی اشتیاق به تحصیلی در دانشجویان را پیش بینی نماید.
نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر دلالت بر نقش منفی اعتیاد به اینترنت در اشتیاق تحصیلی داشجویان دارد. بنابراین باید در برنامه های مبتنی بر ارتقاء اشتیاق و عملکرد تحصیلی دانشجویان به این موارد توجه ویژه شود.
Surveying the relationship between internet addiction and Academic Engagement of students. Educ Strategy Med Sci. 2016; 9 (2) :0-0 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1014-fa.html
گنجی بی نظیر، توکلی سمیرا، بنی اسدی شهربابک فائزه، اسدی سکینه. بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت و اشتیاق تحصیلی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1395; 9 (2) :0-0