عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله ، zandi498@yahoo.com
چکیده: (10 مشاهده)
اهداف : از اهداف مهم تعلیم و تربیت، کمک به ارتقای سلامت معنوی ، پرورش استعدادهای فطری دانشجویان و تربیت معنوی ایشان، جهت کمال انسانی است.این تحقیق با هدف معرفی شاخصه های معنوی اساتید در اموزش الگو محوری از منظر اسلام انجام شد
روش ها: در پژوهش کیفی، با مرور نظاممند متمرکز بر سوال "چیستی شاخصه های معنوی انسان کامل" مقالات منتشر شده در سالهای 1990 تا 2016 میلادی با کلید واژه های انسان کامل، نیازهای معنوی، سلامت معنوی، در پایگاههای اطلاعاتی علمی ودینی ، بررسی و تفاسیر شیعی، روایات معتبر مرتبط با ویژگیهای صاحبان قلب سلیم، با روش تحلیل محتوای واکر اوانت، تحلیل گشت. شاخصه های معنوی اساتید الگو تبیین شد
یافته ها : اساتید الگو (صاحبان قلب سلیم) که برخوردار از سلامت معنوی هستند، با تهذیب نفس و سیر در مراتب ایمان ، طی خود مراقبتی روزانه ، ضمن تبعیت از سبک زندگی معنوی پیامبران به عنوان انسانهای کامل، و با تفقه در دین موفق به پرورش استعدادهای فطری خود شده و به فضائل اخلاقی (حکمت وخرد ورزی، آزرم و حیا، شجاعت، عدالت ورزی، سخاوت و مهرورزی و بالاخره کرامت نفس و مقام محمود) دست می یابند. ایشان به عنوان جزئ مهم برنامه درسی پنهان در آموزش خود مراقبتی معنوی ایفای نقش می کنند .
نتیجه گیری: تمام اساتید باید به عنوان الگوهای رفتاری( منتور و مرشد) با توجه به معنا خواهی و نیازهای معنوی دانشجویان ، بتوانند با اموزش الگو محوری و مبتنی بر یادگیری اجتماعی، دانشجویان خود را برای رسیدن به شکوفایی استعدادهای فطری یاری کنند