مقدمه و ﻫﺪف: کودکان ارزشها و نگرشها نسبتبه مباحث بهداشتی را از والدینشان بهخصوص مادرانشان یاد میگیرند. آگاهی از دانش، نگرش و عملکرد مادران کودکان نقش کلیدی در ایجاد نگرش و عادات در کودکان دارد. لذا کسب اطلاعات از آگاهی مادران میتواند مبنایی برای برنامهریزیهای بهداشتی باشد. هدف این مطالعه بررسی دانش و نگرش و عملکرد مادران کودکان 1تا6 ساله میباشد.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفیمقطعی میباشد و بر روی 450 نفر مادران کودکان 1تا6 سالۀ مراجعهکننده به مهدکودکهای مناطق 3 و 16 تهران در سال 1393 انجام گردید. نمونهگیری بهصورت تصادفی خوشهای بود. از پرسشنامۀ استاندارد KAP-WHO استفاده شد. آگاهی، نگرش و عملکرد به سه سطح ضعیف، متوسط و خوب تقسیم گردید. روایی، پایایی و پرسشنامه در مطالعات قبلی موردسنجش قرار گرفته است. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS و آزمونهای آماری تی، ANOVA، ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
نتایج: در حدود 34/47درصد مادران آگاهی متوسط، 12/51درصد مادران نگرش متوسط و 23/46درصد مادران عملکرد متوسط داشتند. در کل، آگاهی و نگرش و عملکرد با سطح متوسط ارزیابی شد (05/0p<). آزمونهای آماری بیانگر آن بود که بین آگاهی، نگرش و عملکرد مادران با سن، تحصیلات، وضعیت اشتغال و وضعیت اقتصادی ارتباط وجود داشت (001/0p<).
نتیجهگیری: نتایج مطالعه نشان داد که دانش و عملکرد مادران در مراقبت از دهان و دندان کودکان ناکافی بود. لذا تدوین برنامههای آموزشی یک ضرورت است.