XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Habibi B, Shafiefar M. **The Effect of TLP’s Hull Geometry on The Platform Responses Under Waves . International Journal of Maritime Technology. 2007; 4 (6) :1-11
URL: http://ijmt.ir/article-1-36-fa.html
حبیبی بهزاد، شفیعی فر مهدی. تاثیر ابعاد هندسی بدنه سکوی پایه کششی در پاسخ سازه تحت اثر امواج . نشریه علمی-پژوهشی مهندسی دریا. 1386; 4 (6) :1-11

دانشیار دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تربیت مدرس تهران
چکیده:   (8570 مشاهده)

سکوی پایه کششی (TLP) بعنوان یک سازه مناسب برای استخراج نفت در اعماق زیاد، شامل بخشهای پی، تندونها، رایزرها، بدنه و عــرشـــــه می باشدکه در بین آنها بدنه (HULL) از نظر نیروهای هیدرودینامیکی، وزن و هزینه بسیار حائز اهمیت می‌باشد. بدنه از ستونهای قائم، پنتون های افقی و مهاربندها ‌با مقطع دایروی، مستطیلی یا مربعی تشکیل می‌شود. در طراحی‌های اخیر و بهبود یافته بدنهTLP از پوسته‌های استوانه‌ای با قطر بزرگتر برای ستونها و پنتونها که دارای حلقه‌های سخت کننده محیطی و تیرهای فرعی طولی برای کنترل بهتر، پایداری بیشتر سازه و مقاومت در برابر آسیب هستند، استفاده می‌شود. با توجه به اینکه یکی از نیروهای اصلی وارد بر بدنهTLP ناشی از نیروی امواج می‌باشد، ابعاد هندسی بدنه می‌تواند عامل مهمی در عملکرد بهینه و همچنین صرفه جویی اقتصادی در یک سکوی TLPباشد. در این رابطه می توان با ارائه نسبتهای هندسی مناسب در بدنه، به روند طراحی اولیه کمک نمود به نحویکه عملکرد و ایمنی بهتری را انتظار داشت. در این مقاله اثر پارامترهای بی بعد هندسی بدنه TLP مانند نسبت حجم ستونها به حجم کل بدنه و اثر پارامترهای زاویه تابش موج و تعداد ستون در یک سکوی اجرا شده با تغییر ابعاد هندسی بدنه و با ثابت قرار دادن پارامتر های حجم کل بدنه، حجم مستغرق بدنه، پیش‌کشیدگی تندونها و وزن بدنه، تحت اثر امواج حداکثری با استفاده از نتایج نرم افزارABAQUS، مورد بررسی قرار گرفته و حدود مناسب ابعاد اولیه پیشنهاد گردیده است.

 

     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: Offshore Structure
دریافت: ۱۳۸۹/۴/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۲۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی-پژوهشی مهندسی دریا می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | International Journal of Maritime Technology

Designed & Developed by : Yektaweb