|
بررسی جایگاه مدیریت دانش در دانشگاه شهید چمران اهواز و رابطه آن با فرهنگ سازمانی
|
| عبدالله پارسا *1، یدالله مهرعلیزاده2، عصمت زمانی3 |
1- استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز 2- استاد دانشگاه شهید چمران اهواز 3- کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز |
|
|
چکیده: (19 مشاهده) |
تاریخ دریافت: 04/03/1389
تاریخ پذیرش: 18/03/1390
چکیده
به منظور بررسی جایگاه مدیریت دانش در دانشگاه شهید چمران و روابط ساده و چندگانه آن با فرهنگ سازمانی دانشگاه، با انتخاب تصادفی و مشارکت 188 نفر از اعضای هیئت علمی و 119 نفر از کارشناسان دانشگاه در تکمیل پرسشنامههای مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی، تحقیقی توصیفی ـ تحلیلی انجام شد. نتایج تحقیق دلالت دارند که مطلوبیت مدیریت دانش در سطح دانشگاه شهید چمران پایینتر از حد متوسط است و تفاوت میانگین نمرات آزمودنیها با شاخص مطلوب مفروض در این پژوهش، معنادار است. بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی و بیشتر مؤلفههای آنها رابطه معنادار و مثبتی مشاهده شد. بر اساس تحلیل رگرسیون گامبهگام مشخص شد از بین مؤلفههای فرهنگ سازمانی، پنج مؤلفه، شامل حمایت مدیریت، هویت، کنترل، سازش با تعارض و ریسکپذیری دارای تأثیر معنادار بر مدیریت دانش هستند و این پنج مؤلفه روی هم قادرند 36 درصد از واریانس مدیریت دانش را پیشبینی کنند. طبق نتایج، مؤلفه درونیسازی میتواند به تنهایی 25 درصد از فرهنگ سازمانی دانشگاه را پیشبینی کند. |
|
| واژههای کلیدی: مدیریت دانش، فرهنگ سازمانی، دانشگاه، درونیسازی، حمایت مدیریت، دانشگاه شهید چمران. |
|
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
|
|
|
|
|
|
|
| ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|
|