[صفحه اصلي ]      
فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه awt-yekta AGRICULTURAL ECONOMICS AND DEVELOPMENT
:: درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله ::
:: دوره 20, شماره 80 - ( 4-1391 ) ::
برگشت به فهرست نشريات جلد 20 شماره 80 صفحات 129-150
XML بررسی ساختار مديريت بازاريابی برنج درايران Print

[English Abstract]
نويسندگان: علی برابری
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
چکيده مقاله:

  باتوجه به رشد روزافزون جمعيت وکمبود منابع توليد (آب، خاک) و نياز اساسی مردم به مواد غذايی به‌خصوص­ برنج(که دومين محصول استراتژيک در ايران است)، نوسانات قيمت و حاشيه بازاريابی اين محصول از جمله مشکلات گريبانگير مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان است. همچنين نوسانات واردات و روند فزاينده‌ آن در بسياری از سالها، نارضايتي­هايی را برای توليدکنندگان به‌وجود آورده است. مقاله حاضر نيز با مطالعه اسنادی و کتابخانه‌ای و براساس آخرين اطلاعات در دسترس طی دوره زمانی 1386-1388 به‌صورت ماهانه، به تحليل اقتصادی موضوعات مرتبط با بازاريابی به ويژه در زمينه توليد، واردات، قيمتها، مسير بازاريابی، حاشيه بازاريابی برنج پرداخته است. در اين راستا ارتباط بين قيمتها با استفاده از آزمون عليت انگل گرنجر تحليل شد.

  نتايج مطالعه نشان داد که حاشيه بازاريابی وسهم آن به قيمت مصرف‌کننده، درايران رو به افزايش بوده است (به‌طور متوسط حدود 42 درصد) بدون آنکه خدمات بازاريابی بهبودلازم را پيداکرده باشد.نوسانات قيمت ومشکل نقدينگی توليدکنندگان، طولانی بودن مسيرهای بازاريابي­وعدم مديريت­منسجم بربازار ونهايتاً تعدد واسطه‌ها ازعوامل کليدی‌ اثرگذار برافزايش حاشيه بازاريابی برنج به‌شمار می‌آيند. رابطه علی بين قيمت برنج داخلی و برنج وارداتی، که با استفاده از آزمون انگل گرنجر حاصل گرديد، مبين آن است که افزايش قيمت خرده‌فروشی برنج داخلی درسطح شهر موجب افزايش قيمت برنج وارداتی شده است؛ لذا با اصلاح ساختار بازاريابی می‌توان به نتايج مطلوبی به نفع توليدکنندگان و مصرف‌کنندگان دست يافت.

 

  طبقه‌بندی JEL : Q17-M31

 

  کليدواژه‌ها:

  توليد، واردات، مسير بازاريابی، قيمت، حاشيه بازاريابی، برنج، ايران

 

واژه‌هاي كليدي
متن كامل [PDF 440 kb]
نحوه استناد به مقاله
Download citation data for: BibTeX | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks |  
Send citation data to: CiteULike | RefWorks |
. Survey of Management Structure of Rice Marketing in Iran. 3. 2012; 20 (80) :129-150
URL http://aead.agri-peri.ir/browse.php?a_code=A-10-24-10&slc_lang=fa&sid=1
برابری علی. بررسی ساختار مديريت بازاريابی برنج درايران . فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه. 1391; 20 (80) :129-150
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

كد امنيتي را در كادر بنويسيد >
 
برگشت به فهرست نشريات دوره 20, شماره 80 - ( 4-1391 )
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.336 seconds with 599 queries by AWT YEKTAWEB 2.1.4.4