[صفحه اصلي ]      
فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه awt-yekta AGRICULTURAL ECONOMICS AND DEVELOPMENT
:: درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله ::
:: دوره 21, شماره 84 - ( 4-1392 ) ::
برگشت به فهرست نشريات جلد 21 شماره 84 صفحات 123-138
XML برچسب زنی گوشت و عوامل مؤثر بر تقاضای آن در شهر تهران Print

[English Abstract]
نويسندگان: رضا مقدسی ، زهرا شوندی ، علی کيانی راد
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
چکيده مقاله:
چکيده افزايش آگاهی مصرف کنندگان در بحث سلامت، امنيت و بهداشت مواد غذايی از سويی و از سوی ديگر، توجه و الزام توليد کنندگان به ارائه مشخصات تغذيه‌ای کالا سبب شده-اند که امروزه توجه به بحث برچسب زنی ، به‌ويژه درکشور های توسعه يافته، مورد توجه قرار گيرد. تحقيق حاضر نيز به بررسی نقش عوامل مؤثر بر توجه مصرف کنندگان گوشت بسته‌بندی شده در شهر تهران به اطلاعات برچسب شده و دارای نشان تجاری (برند) می‌پردازد. اطلاعات نمونه به روش پيمايشی از طريق تکميل پرسش‌نامه برای يک نمونه 150 نفری و با مراجعه به فروشگاه های زنجيره ای در بهار سال 1390 به دست آمد. از آنجا که دو متغير وابسته مورد بررسی، شامل توجه به اطلاعات برچسب شده و توجه به نشان تجاری متغيرهايی کيفی و چند طبقه‌ای‌اند، به منظور تحليل اطلاعات، از الگوی لوجيت چندجمله‌ای (رتبه‌ای) استفاده شد. نتايج به‌دست آمده نشان داد که اثر متغيرهای سطح تحصيلات و محل سکونت بر متغير وابسته توجه به اطلاعات برچسب شده مثبت ومعنی‌دار و اثر متغير بعد خانوار منفی و معنی‌دار است. درآمد، قيمت و تحصيلات اثر مثبت و معنی داری برمتغير وابسته توجه به نشان تجاری و متغير بعد خانوار اثر منفی و معنی دار بر اين متغير داشته‌اند. براساس نتايج به دست آمده، آموزش و اطلاع رسانی درمناطق جنوبی شهر تهران و همچنين تعديل قيمت‌ها، با استفاده از روشهای گوناگون، عوامل مؤثری در جهت افزايش توجه مصرف‌کنندگان به نشان های تجاری‌اند. طبقه بندی JEI: Q11,Q13,Q14 کليدواژه‌ها: برچسب زنی، الگوی لوجيت چندجمله ای، بازاريابی، گوشت
واژه‌هاي كليدي
متن كامل [PDF 202 kb]
نحوه استناد به مقاله
Download citation data for: BibTeX | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks |  
Send citation data to: CiteULike | RefWorks |
Moghaddasi R, Shavandi Z, Kiani Rad A. Meat Labeling and Factors Affecting its Demand in Tehran. 3. 2013; 21 (84) :123-138
URL http://aead.agri-peri.ir/browse.php?a_code=A-10-24-43&slc_lang=fa&sid=1
مقدسی رضا، شوندی زهرا، کيانی راد علی. برچسب زنی گوشت و عوامل مؤثر بر تقاضای آن در شهر تهران . فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه. 1392; 21 (84) :123-138
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

كد امنيتي را در كادر بنويسيد >
 
برگشت به فهرست نشريات دوره 21, شماره 84 - ( 4-1392 )
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.321 seconds with 603 queries by AWT YEKTAWEB 2.1.4.4