چکيده
افزايش آگاهی مصرف کنندگان در بحث سلامت، امنيت و بهداشت مواد غذايی از سويی و از سوی ديگر، توجه و الزام توليد کنندگان به ارائه مشخصات تغذيهای کالا سبب شده-اند که امروزه توجه به بحث برچسب زنی ، بهويژه درکشور های توسعه يافته، مورد توجه قرار گيرد. تحقيق حاضر نيز به بررسی نقش عوامل مؤثر بر توجه مصرف کنندگان گوشت بستهبندی شده در شهر تهران به اطلاعات برچسب شده و دارای نشان تجاری (برند) میپردازد. اطلاعات نمونه به روش پيمايشی از طريق تکميل پرسشنامه برای يک نمونه 150 نفری و با مراجعه به فروشگاه های زنجيره ای در بهار سال 1390 به دست آمد. از آنجا که دو متغير وابسته مورد بررسی، شامل توجه به اطلاعات برچسب شده و توجه به نشان تجاری متغيرهايی کيفی و چند طبقهایاند، به منظور تحليل اطلاعات، از الگوی لوجيت چندجملهای (رتبهای) استفاده شد. نتايج بهدست آمده نشان داد که اثر متغيرهای سطح تحصيلات و محل سکونت بر متغير وابسته توجه به اطلاعات برچسب شده مثبت ومعنیدار و اثر متغير بعد خانوار منفی و معنیدار است. درآمد، قيمت و تحصيلات اثر مثبت و معنی داری برمتغير وابسته توجه به نشان تجاری و متغير بعد خانوار اثر منفی و معنی دار بر اين متغير داشتهاند. براساس نتايج به دست آمده، آموزش و اطلاع رسانی درمناطق جنوبی شهر تهران و همچنين تعديل قيمتها، با استفاده از روشهای گوناگون، عوامل مؤثری در جهت افزايش توجه مصرفکنندگان به
نشان های تجاریاند.
طبقه بندی JEI: Q11,Q13,Q14
کليدواژهها:
برچسب زنی، الگوی لوجيت چندجمله ای، بازاريابی، گوشت
مقدسی رضا، شوندی زهرا، کيانی راد علی. برچسب زنی گوشت و عوامل مؤثر بر تقاضای آن در شهر تهران . فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه. 1392; 21 (84) :123-138