در پژوهش حاضر مزيتنسبی و موقعيت تجاری صادرات پسته ايران و کشورهای رقيب بررسی شده است. به اين منظور مزيت صادراتی پسته در بين محصولات کشاورزی و صادرات غيرنفتی بهطور جداگانه با استفاده از شاخصهای مزيت نسبی آشکارشده RCA) )[1]، مزيتنسبی آشکار شده متقارن ( [2](RSCA ، هيلمن و نقشه تجاری( TM )[3]بررسی و مقايسه شد.
نتايج نشان ميدهد که ايران طی دوره 1995-2006 در صادرات پسته دارای مزيت نسبی و متوسط شاخصهای RCA و RSCA برای اين دوره برابر 94/0 و 11/39 بوده است. در رتبهبندی مزيتنسبی صادراتی کشورهای عمده صادرکننده پسته جهان براساس صادرات غيرنفتی، ايران در رتبه اول و کشورهای هنگکنگ، ترکيه و آلمان در رتبههای بعدی قرار گرفتند. همچنين براساس صادرات بخش کشاورزی، کشورهای ايران، آمريکا، هنگکنگ، آلمان و ترکيه در رتبههای اول تا چهارم مزيتنسبی صادراتی پسته جای گرفتند. بررسی رابطه عليت بين مزيت نسبی ايران و آمريکا نشان داد که مزيت نسبی پسته ايران به شدت از تغييرات مزيت نسبی صادرات پسته آمريکا تأثيرپذير است و خلاف اين روند صادق نيست. با توجه به نقشهريزی تجاری به دست آمده، ايران طی دوره 1995-2007 در صادرات پسته براساس صادرات غيرنفتی، برنده در بازار رو به افول و نيز براساس صادرات محصولات کشاورزی، برنده در بازار رو به رشد بوده است و لذا اجرای سياستهای لازم برای حفظ اين موقعيت از ضروريات صادرات اين محصول به حساب ميآيد.