در اين مطالعه از طريق اسنادی و با استفاده از آمار مربوط به سالهای 1380-84، بازار داخلی پرتقال از طريق محاسبه شاخصها و نسبتهای بازاريابی بررسی شده است. نتايج حاکی از بالا بودن سهم واسطهها در خريد محصول، پايين بودن سهم توليدکننده از قيمت نهايی، بالا بودن ضريب هزينه بازاريابی، بالا بودن سهم و رشد حاشيه عمدهفروشی، بالابودن سود خالص عمليات بازاريابی عمدهفروش، بالا بودن سهم هزينههای بازاريابی توليدکننده از قيمت دريافتی و نقش بارز عمدهفروشان در ميزان ناکارايی بازار اين محصول است. از اين رو بر ايجاد تحول در نظام بازاريابی پرتقال با حمايت و مشارکت باغداران، تأسيس مراکز خدمات بازاريابی مجهز، توسعه صنايع تبديلی، تنظيم بازار از طريق ذخيرهسازی و اعمال تعرفههای فصلی تأکيد شده است.