بازاريابی نوين چيزی فراتر از توليد محصولات خوب، قيمتگذاری مناسب و سهولت دسترسی به مصرفکنندگان کالاست. ترفيع يکی از عناصر آميخته بازاريابی است که از طريق آن شرکت با مصرفکننده ارتباط برقرار می کند و از طريق تبليغات، پيشبرد فروش، فروش شخصی و روابط عمومی او را به خريد محصول تشويق می کند. بازاريابی و فروش محصولات لبنی در مقايسه با محصولات ديگر، پيچيدگيها و مشکلات بيشتری دارد. بهکارگيری ترکيب مناسب از آميخته ترفيع برای محصولات لبنی می تواند تمايل به خريد را در مشتری ايجاد کند. انتخاب روشهای مناسب ارتباطی با توجه به موقعيت مخاطبان در بازار هدف صورت ميگيرد. مخاطبان نسبت به محصولات لبنی ممکن است در يکی از مراحل سهگانه شناخت، احساس يا رفتار باشند.
هدف اين تحقيق بررسی عناصر آميخته ترفيع و تعيين مؤثرترين عناصر ترفيع از جنبه تأثير آن در ايجاد نگرش مثبت در مخاطبان نسبت به محصولات لبنی با استفاده از روش AHP است. از ميان 16ابزار ترفيعی متناسب با محصولات لبنی - که به عنوان گزينه انتخاب شدند - با نظرخواهی از گروههای مختلف در کارخانه شير پگاه لرستان در سال 1385، مؤثرترين روش ترفيع جهت ايجاد آگاهی، علاقه، تمايل و نگرش مثبت در مخاطبان نسبت به محصولات لبنی، تبليغات تلويزيونی و مؤثرترين روش ترفيع جهت سوق دادن مصرف کنندگان بالقوه به خريد محصولات لبنی، فروش حضوری دانسته شد.
صمدی منصور. بررسی و تعيين آميخته ترفيع مناسب برای محصولات لبنی با استفاده از روش تصميمگيری چند معياره ( MCDM ) . فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه. 1387; 16 (64) :97-117