اتکای صادرات کشاورزی به شرايط توليد داخلی و بازارهای بينالمللی واز سويی وجود موانع متعدد از مرحله توليد تا بازارهای هدف، دستيابی به اهداف صادرات کشاورزی را با مشکلاتی روبهرو ساخته است. صادرات موفق سه الزام اساسی دارد: توليد رقابتی، شناسايی بازارها و انتقال بهنگام و درست محصولات. در دوره مورد بررسی (1370- 84) اين الزامات برای صادرات محصولات کشاورزی به صورت مناسب فراهم نگرديد. موانع و مشکلات متعددی در اين امر دخيل بودهاند که شناسايی و رفع آنها برای تحقق توسعه صادرات کشاورزی ضروری است. برای اين منظور در اين مطالعه به صورت تحليلی و توصيفی، پس از بررسی جايگاه کشاورزی در اقتصاد ملی و مروری بر وضعيت صادرات کشاورزی به تفکيک بخشی، زيربخشی و کالايی و نيز سياستهای توسعه صادرات، از طريق دريافت نظرات کارشناسان، اقدام به تعيين ضعفها و قوتهای صادرات کشاورزی و معرفی تهديدها و فرصتهای موجود گرديد. در انتها نيز پيشنهادهايی سياستی جهت توسعه صادرات کشاورزی ارائه شده است.
همچنين نتايج اين مطالعه نشان داده است که ضعفها و تهديدهای صادرات کشاورزی بيشتر از فرصتها و قوتهای آن است. همچنين توليدات کشاورزی، رقابتی و مشتریپسند نيستند و صادرات کشاورزی فاقد راهبرد معينی است.