[صفحه اصلي ]      
فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه awt-yekta AGRICULTURAL ECONOMICS AND DEVELOPMENT
:: درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله ::
:: دوره 16, شماره 62 - ( 2-1387 ) ::
برگشت به فهرست نشريات جلد 16 شماره 62 صفحات 121-145
XML ارزيابی اقتصادی مسيرهای بازارسانی گوجه‌فرنگی شهرستان مرودشت Print

[English Abstract]
نويسندگان: سيدابوالقاسم مرتضوی ، اسماعيل فلاحی
- ، esmaeilfallahi@yahoo.com
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
چکيده مقاله:

 

    گوجه­فرنگی يکی از صيفي­جات عمده در شهرستان مرودشت است، ولی فرايند بازاررسانی اين محصول همواره با مشکلات فراوانی مواجه بوده است. در پژوهش حاضر ضمن شناسايی مسيرهای مختلف بازاررسانی گوجه­فرنگی اين شهرستان - شامل شش مسير تازه­خوری و تبديلی- به ارزيابی اقتصادی هر يک از مسيرهای يادشده پرداخته می‌شود. بدين منظور حاشيه­های مختلف بازاريابی، سهم عوامل بازاررسانی از قيمت نهايی محصول، ضريب هزينه بازاريابی و کارايی بازاريابی در هر يک از مسيرهای بازاررسانی محصول محاسبه شده است. داده­ها و اطلاعات مورد استفاده در اين تحقيق به صورت مقطعی و مربوط به سال 1385 می‌باشد. اين اطلاعات از طريق 147 پرسشنامه (شامل پنج نوع پرسشنامه) و به روش نمونه‌گيری تصادفی ساده جمع­آوری گرديده است. نتايج مطالعه حاضر نشان ‌داد که بيشترين ميزان هزينه و حاشيه بازاريابی (به ترتيب 1345و1870 ريال) مربوط به مسير تبديلی مي­باشد. همچنين سهم توليدکننده از قيمت محصول نهايی در اين مسير، کمترين ميزان يعنی حدود يک­چهارم است. در مسير تازه­خوری نيز با کوتاهتر شدن طول مسير، هزينه­های بازاريابی، ميزان حاشيه بازاريابی و مجموع سهم عوامل واسطه­ای از قيمت نهايی محصول (ضريب هزينه بازاريابی) کاهش و به تبع آن سهم توليدکننده از قيمت نهايی محصول افزايش يافته است. همچنين مسير تبديلی بالاترين ميزان کارايی فنی (985/0) و کارايی کل (265/0) را داشته در حالی که دارای کارايی قيمتی پايينی (28/0) بوده است. در مسير تازه­خوری نيز با کاهش طول مسير بازاررسانی، کارايی قيمتی و فنی و کل به ترتيب کاهش، افزايش و کاهش داشته است. در کل می‌توان گفت برای تمامی مسيرهای بازاررسانی مورد نظر ميزان کارايی قيمتی به طور چشمگيری‌از کارايی فنی پايين­تر می‌باشد و کارايی کل بازاريابی نيز در سطح پايينی قرار دارد.

  طبقه‌بندی JEL : Q13, Q10,M31,M21,M20,M00

  

  

 


واژه‌هاي كليديبازاریابی، مسیرهای بازاررسانی، گوجه­فرنگی، مرودشت، ارزیابی اقتصادی،
متن كامل [PDF 224 kb]
نحوه استناد به مقاله
Download citation data for: BibTeX | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks |  
Send citation data to: CiteULike | RefWorks |
. The Economic Evaluation of the Marketing Paths of Marvdasht's Tomato . 3. 2008; 16 (62) :121-145
URL http://aead.agri-peri.ir/browse.php?a_code=A-10-24-203&slc_lang=fa&sid=1
مرتضوی سيدابوالقاسم، فلاحی اسماعيل. ارزيابی اقتصادی مسيرهای بازارسانی گوجه‌فرنگی شهرستان مرودشت . فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه. 1387; 16 (62) :121-145
ارسال پيام به نويسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

كد امنيتي را در كادر بنويسيد >
 
برگشت به فهرست نشريات دوره 16, شماره 62 - ( 2-1387 )
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.443 seconds with 601 queries by AWT YEKTAWEB 2.1.4.4