تحقيق حاضر به بررسی نحوه تأثير انتقال نامتقارن قيمت بر حاشيه بازار گوشت گوسفند در ايران پرداخته است. به اين منظور، الگوی حاشيه بازاريابی به صورت ترکيب الگوی هزينه بازاريابی و آزمون هاک برآورد شد. بر اساس نتايج مطالعه، متغيرهای افزايش در قيمت گوسفند زنده، کاهش در قيمت گوسفند زنده، روند زمانی، هزينه حفاظت از گوشت و متغير موهومی فصل بهار تأثير معنادار بر حاشيه بازار گوشت گوسفند دارند. علامت ضريب تمام متغيرهای مذکور به استثنای متغير موهومی فصل بهار مثبت است. همچنين نتايج نشان داد که تغييرات قيمت گوسفند زنده به طور کامل به خرده فروشی منتقل نمی شود و انتقال قيمت در کوتاه مدت و بلند مدت نامتقارن است.
طبقهبندی JEL: E64, M31, E30
سيف يزدان، ميرزاده فيروزآباد علی محمد ميرزاده. اثرپذيری حاشيه بازار گوشت گوسفند از انتقال نامتقارن قيمت . فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه. 1393; 22 (88) :207-224