واردات ميوه در سالهای اخير افزايش چشمگيری داشته و در اين ميان پرتقال يکی از مهمترين ميوههای وارداتی ايران بوده است. در اين تحقيق، با استفاده از دادههای فصلي
(سهماهه) طی تابستان 1384 تا زمستان 1389 و الگوسازی اقتصادسنجی تقاضای وارداتی پرتقال با استفاده از معکوس سيستم تقاضای تقريباً ايدهآل بررسی و با استفاده از مدل تقاضای باقیمانده، ساختار بازار واردات ايران با هريک از کشورهای عمده صادرکننده پرتقال بهطور جداگانه مطالعه شده است. بر اساس نتايج حاصل از کششهای خودمقداری، کشورهای امارات و مصر و آفريقای جنوبی نسبت به افزايش مقدار واردات پرتقال حساسيت کمی را دارند در حاليکه کشور ترکيه نسبت به افزايش مقدار واردات واکنش بيشتری را نشان ميدهد. بر پايه نتايج کششهای تقاطعی مقداری مشخص شد که کشورهای صادرکننده پرتقال به ايران جانشينهای ضعيفی برای يکديگرند و طبق نتايج حاصل از مدل تقاضای باقيمانده، در بازار واردات پرتقال ايران از مصر درجاتی از انحصار وجود دارد و با افزايش سهم بازار برای ديگر کشورها میتوان انحصار موجود در بازار واردات پرتقال ايران از مصر را از بين برد.
طبقه بنديJEL: Q13,Q17
عباس ميری سيده سمانه، مرتضوی سيد ابوالقاسم، چيذری امير حسين. تحليل بازار واردات پرتقال در ايران. فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه. 1394; 23 (89) :47-71