افزايش هزينه های بازاريابی منجر به افزايش حاشيه بازاريابی و افزايش حاشيه بازاريابی منجر به کاهش کارايی بازاريابی خواهد شد. در اين مطالعه، به منظور بررسی ساختار بازاريابی بازارهای ميوه و ترهبار شهرداری و ميوه فروشيهای اطراف بازارهای شهرداری، تابع حاشيه بازاريابی و کارايی بازاريابی برآورد شد. دادههای مطالعه از طريق پرسشنامه در تابستان 1391 از کل بازارهای فعال ميوه و تره بار شهرداری مشهد و با استفاده از روش نمونه گيری تصادفی ساده از مغازههای ميوهفروشی اطراف اين بازارها جمع آوری شد. نتايج به دست آمده نشان داد که در بازارهای ميوه و تره بار شهرداری و ميوه فروشیهای اطراف اين بازارها برای تمام محصولات، حاشيه بازاريابی با قيمت خردهفروشی و هزينههای بازاريابی رابطه مثبت دارد. بنابراين بايد سعی کرد هزينههای بازاريابی را کاست که در خصوص سبزيجات بسط و گسترش مجتمع های توليدی متمرکز، پايدار و نزديک به مراکز مصرف شهری (حلقه شعاعی اطراف شهرها) و در خصوص ميوه ها بهبود وسايل حمل و نقل، تنظيم بازار و کاهش واسطهگری کليد کاهش هزينه های بازاررسانی و بازاريابی و بهبود کارايی است. نتايج پژوهش همچنين نشان داد که ميانگين ناکارايی قيمتی، فنی و کل بازاريابی در بازارهای ميوه و تره بار شهرداری و ميوهفروشیها به ترتيب بيشتر از 66 و 36 درصد است که با اتخاذ تدابيری جهت رقابتی کردن بازار میتوان هزينههای بازاريابی را کاهش داد که نتيجه آن افزايش کارايی قيمتی و کارايی بازار خواهد بود. بالابودن ناکارايی فنی نيز نشان دهنده بالا بودن هزينه ضايعات نسبت به حاشيه بازاريابی است. بنابراين بايد علاوه بر کاهش هزينههای بازاريابی، ميزان ضايعات را با بهره گيری از بسته بندی مناسب، سيستم های مجهز به سردخانه و سيستم حمل و نقل مناسب در طول مسير بازاريابی کاهش داد.
طبقه بندی JEI : Q13 ،P42
کليدواژهها: بازار ميوه و تره بار، حاشيه بازاريابی، مدل اضافهبها، ناکارايی فنی، ناکارايی قيمتي
Mohammadipour R, Shahnoushi Forushani N, Dourandish A, Abdolhasani L. A Comparative Study of the Retail Margin and Efficiency: Municipal Green Grocery Centers vs. Green Groceries (Case Study of Mashhad County). 3. 2015; 23 (89) :155-184 URL http://aead.agri-peri.ir/browse.php?a_code=A-10-24-221&slc_lang=fa&sid=1
محمدی پور راضيه، شاهنوشی فروشانی ناصر، دورانديش آرش، ابوالحسنی ليلی. بررسی تطبيقی حاشيه خرده فروشی و کارايی بازارهای ميوه وتره بار شهرداری و شهری (مطالعه موردی شهرستان مشهد). فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه. 1394; 23 (89) :155-184