مقاله حاضر نحوه انتقال (متقارن يا نامتقارن) قيمت را در بازار گوشت قرمز ايران بررسی میکند. در اين مقاله از روش همگرايی آستانهای و دادههای سری زمانی فصلی قيمت گوشت قرمز در سطح کشور و برای دوره 1373-1381 استفاده شده است. همچنين با به کارگيری مدلهای تصحيح خطای نامتقارن، تعديلات کوتاهمدت اين بازار تجزيه و تحليل گرديده است.
يافتههای اين مطالعه نشان میدهد که انتقال قيمت بين سطوح توليدکننده (مزرعه) و خردهفروشی گوشت نامتقارن است و اين امر نشان میدهد که افزايش قيمت توليدکننده، که منجر به کاهش حاشيه بازاريابی بازار گوشت قرمز میگردد، نسبت به کاهش قيمتهای توليدکننده (مزرعه)، که موجب افزايش حاشيه بازاريابی در بازار گوشت قرمز ايران میشود، خيلی سريعتر به قيمتهای خردهفروشی منتقل میگردد.
حسينی سيد صفدر، قهرمان زاده محمد. تعديل نامتقارن و انتقال قيمت در بازار گوشت قرمز ايران. فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه. 1385; 14 (53) :1-22