برای اينکه در فرايند جهانی شدن اقتصاد بتوانيم سهم معقولی را به خود اختصاص دهيم و با گذشت زمان جايگاه خود را بهبود بخشيم بايد مزيتهای بالفعل و بالقوه کشور را شناسايی کنيم تا در صحنه تجارت جهانی مزيتهای مطلوبتری را به خود اختصاص دهيم. بر همين اساس ، تحقيق حاضر با استفاده از محاسبه شاخص مزيت نسبی آشکار شده [1]( RCA ) در صدد تعيين جايگاه ايران در صادرات زيره سبز و رتبه آن در بين کشورهای عمده صادرکننده اين محصول است. به همين منظور اطلاعات مربوط به صادرات زيره سبز ايران و چند کشور منتخب که بيشترين صادرات اين محصول را به خود اختصاص دادهاند در سالها 1997-2000 ميلادی جمع آوری گرديده و سپس شاخص RCA برای اين سالها به تفکيک هر کشور محاسبه و رتبه ايران در سالهای مزبور تعيين شده است.
نتايج اين تحقيق نشان میدهد که کشور ايران در سال 1997 با 84/18 RCA= رتبه دوم و در سال 1998 با 23/26 = RCA رتبه اول و در سال 1999 با 64/18 RCA= رتبه اول و در سال 2000 با 12/10 = RCA رتبه دوم را در بين کشورهای مورد بررسی به خود اختصاص داده است . به عبارت ديگر مزيت نسبی ايران از سال 1997تا سال 2000 روند نزولی داشته است.
فرقانی حسين، کيانی ابری مهدی. بررسی مزيت نسبی زيره سبز ايران در مقايسه با گروه کشورهای منتخب . فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه. 1384; 13 (52) :145-154