[صفحه اصلي ]      
فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه awt-yekta AGRICULTURAL ECONOMICS AND DEVELOPMENT
:: درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله ::
:: دوره 13, شماره 52 - ( 4-1384 ) ::
برگشت به فهرست نشريات جلد 13 شماره 52 صفحات 155-180
XML جايگاه رهيافتهای ترويجی در توسعه کشاورزی پايدار ايران Print

[English Abstract]
نويسندگان: عليقلی حيدری ، اسماعيل شهبازی ، سيد محمود حسينی
- ، aliheidary1345@yahoo.com
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
چکيده مقاله:

 

  

 

  دکتر عليقلی حيدری * ، دکتر اسماعيل شهبازی * ، دکتر سيد محمود حسينی *

  ترويج کشاورزی به طور کلی شامل نظام آموزشی غيررسمی است که ارباب رجوع آن را عمدتاً مردم روستايی با اشتغال اوليه کشاورزی تشکيل می دهند. رهيافتهای ترويجی شکل و فرم کار و جوهر يک نظام ترويج است و نظام به کمک آنها انواعی از پيامها را تهيه می کند و به مردم می رساند.

  در اين تحقيق مهمترين رهيافتهای ترويج، که در مناطق مختلف جهان و در ايران کم و بيش به کار گرفته شده است، با بيان مهمترين ويژگيها، مسائل ومشکلات و مزايا به اختصار بررسی شده و سپس از ديدگاه متخصصان ترويج کشور ميزان کاربرد هر رهيافت در وزارتخانه های کشاورزی سابق، جهاد سازندگی سابق و جهاد کشاورزی کنونی به منظور تحقق توسعه پايدار کشاورزی مورد مطالعه و سنجش قرار گرفته است.

  رهيافتهای مورد استفاده در وزارت کشاورزی به ترتيب عبارتند از رهيافت متعارف ترويج، تخصصی کالا، دگرگونی فنی و پروژه‌ای و در وزارت جهاد سازندگی شامل رهيافت مشارکتی، متعارف ترويج و توسعه جامع روستايی بوده است .همچنين در خصوص رهيافتهای ترويجی مناسب برای استفاده در وزارت جهاد کشاورزی به ترتيب رهيافتهای مشارکتی، تحقيق و ترويج در نظامهای زراعی و توسعه جامع روستايی پيشنهاد شده است. از ويژگيهای مهم پژوهش حاضر می توان به جامعيت آن از لحاظ ابعاد موضوعی و نگرش گذشته‌نگر و جهتگيری مطلوب برای آينده به منظور تحقق توسعه پايدار کشاورزی و روستايی اشاره کرد.

  

  

 

  

واژه‌هاي كليديوزارت‌جهادسازندگي، وزارت‌كشاورزي، وزارت جهادكشاورزي، رهيافتهاي‌ترويجي،
متن كامل [PDF 302 kb]
نحوه استناد به مقاله
Download citation data for: BibTeX | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks |  
Send citation data to: CiteULike | RefWorks |
. Position of extension approaches in sustainable development of agriculture in Iran . 3. 2005; 13 (52) :155-180
URL http://aead.agri-peri.ir/browse.php?a_code=A-10-24-240&slc_lang=fa&sid=1
حيدری عليقلی، شهبازی اسماعيل، حسينی سيد محمود. جايگاه رهيافتهای ترويجی در توسعه کشاورزی پايدار ايران. فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه. 1384; 13 (52) :155-180
ارسال پيام به نويسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

كد امنيتي را در كادر بنويسيد >
 
برگشت به فهرست نشريات دوره 13, شماره 52 - ( 4-1384 )
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.313 seconds with 603 queries by AWT YEKTAWEB 2.1.4.4