پذيرش ابزارهای نوين مديريت ريسک توسط کشاورزان يکی از مسائل پيش روی سياستگذاران است؛ لذا در مطالعه حاضر عوامل مؤثر بر انعقاد قرارداد فروش محصول گوجهفرنگی در شهرستان مشهد به عنوان يکی از ابزارهای مواجهه با ريسک بررسی شد. برای رسيدن به اين هدف ابتدا با نظر کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان فوق مهمترين متغيرهای مؤثر بر انعقاد قرارداد فروش محصول گوجه فرنگی در شهرستان مشهد شناسايی گرديد. در ادامه، با به کارگيری روش نمونه گيری تصادفی ساده 100 کشاورز انتخاب و به صورت پيمايشی و از طريق تکميل پرسشنامه اطلاعات مورد نياز از آنان در سال 1391 جمعآوری شد. سپس با استفاده از مدل تحليل عاملی اکتشافی، متغيرهای شناسايی شده در چهار عامل دسته بندی شدند و بر اين اساس، آثار آنها بر انعقاد قرارداد فروش محصول گوجه فرنگی بررسی شد. نتايج حاصل از مدل تحليل عاملی اکتشافی نشان میدهد که متغيرهای بارگذاری شده در عامل اول شامل فراهم نمودن فناوری و اطلاعات ترويجی لازم جهت کشت محصول، کمک به افزايش کيفيت محصول و در نهايت کمک به تأمين نهادههای مورد نياز کشاورزان با 12/22 درصد بيشترين توضيح دهندگی و همچنين متغيرهای بارگذاری شده در عامل چهارم شامل دسترسی مناسب و آسان به بازار با 56/12درصد کمترين توضيح دهندگی را از علل پذيرش و انعقاد قرارداد فروش محصول گوجه فرنگی با کارخانههای فراوری شهرستان مشهد داشتهاند. در نهايت نيز با توجه به يافتههای مطالعه حاضر، مداخله هدفمند کارخانههای فراوری رب گوجه فرنگی موجود در شهرستان مشهد از طريق آگاهی بخشی به کشاورزان درباره چگونگی استفاده از فناوريهای نوين، نحوه ترکيب و استفاده از نهادهها، نحوه انجام کارهای زراعی و نيز کمک به کشاورزان در تهيه نهادههای مورد نياز آنها پيشنهاد شد.
طبقهبندی ;G32: JEL ;C38 L11
شعبان زاده مهدی، فريادرس ولی اله، فرهمند کاظم. عوامل مؤثر بر انعقاد قرارداد فروش گوجه فرنگی در شهرستان مشهد. فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه. 1394; 23 (90) :55-74