[صفحه اصلي ]      
فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه awt-yekta AGRICULTURAL ECONOMICS AND DEVELOPMENT
:: درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله ::
:: دوره 23, شماره 90 - ( 7-1394 ) ::
برگشت به فهرست نشريات جلد 23 شماره 90 صفحات 217-245
XML بررسی ابعاد تجاری کشمش صادراتی ايران Print

[English Abstract]
نويسندگان: حميد اميرنژاد ، سعيد شهابی ، حامد نويدی
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
چکيده مقاله:
صادرات کالاهای غيرنفتی و به طور خاص محصولات کشاورزی، اهميت ويژه‌ای در فعاليت‌های اقتصادی ايران دارد و تأثير آن در رشد و توسعه اقتصادی کشور انکارناپذير است. از اين‌رو، گسترش صادرات بخش کشاورزی می‌تواند زمينه مناسبی را برای حضور ايران در بازارهای جهانی در امر صادرات کالاهای غيرنفتی فراهم سازد. در بين صادرات کشاورزی ايران، محصول کشمش نقش مهمی دارد. پژوهش حاضر نيز به بررسی ابعاد تجاری-صادراتی کشمش ايران از جمله مزيت نسبی صادراتی، ساختار بازار صادرات جهانی، بازارهای هدف صادراتی، نقشه‌ريزی تجاری و محاسبه شاخص ادغام جهانی، طی سال‌های 2000 تا 2009 پرداخته است. نتايج اين مطالعه نشان می‌دهد که طی دوره مورد بررسی، کشور ايران در صادرات کشمش دارای مزيت نسبی بالايی بوده هر چند از سال 2004 به بعد مزيت نسبی اين محصول روندی نزولی داشته است. همچنين با در نظر گرفتن شاخص‌های اولويت‌بندی بازار هدف و شاخص ادغام جهانی، کشورهای الجزاير، پاناما، لسوتو و سنت کيتس و نويس، بهترين بازارهای هدف صادراتی محصول کشمش ايران بوده‏اند. علاوه بر اين، ساختار بازار جهانی محصول کشمش از نوع انحصار چندجانبه بسته بوده و نقشه تجاری بازار اين محصول نيز نشان می‌دهد که بازار صادرات ايران رو به افول است. در نهايت، پيشنهاد می‌‏شود که با بازنگری در سياست‌های حمايتی در خصوص توليد، فراوری، بازاريابی و تجارت اين محصول، زمينه گسترش صادرات و حفظ جايگاه رقابتی ايران در بازار جهانی فراهم شود. طبقه‏بندی JEL: F10، Q17
واژه‌هاي كليديکشمش، مزیت نسبی، ساختار بازار، بازار هدف، نقشه¬ریزی تجاری، ادغام جهانی؛ Raisins، Comparative Advantage، Market Structure، Target Market، Trading Map، Global Integration،
متن كامل [PDF 352 kb]
نحوه استناد به مقاله
Download citation data for: BibTeX | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks |  
Send citation data to: CiteULike | RefWorks |
Amirnejad H, Shahabi S, Navidi H. The Investigation of Trade Dimensions of Iran’s Raisins. 3. 2015; 23 (90) :217-245
URL http://aead.agri-peri.ir/browse.php?a_code=A-10-24-259&slc_lang=fa&sid=1
اميرنژاد حميد، شهابی سعيد، نويدی حامد. بررسی ابعاد تجاری کشمش صادراتی ايران. فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه. 1394; 23 (90) :217-245
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

كد امنيتي را در كادر بنويسيد >
 
برگشت به فهرست نشريات دوره 23, شماره 90 - ( 7-1394 )
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.407 seconds with 603 queries by AWT YEKTAWEB 2.1.4.4