حاشيه بازاريابی ونوسانات توليد و قيمت از جمله مباحث مهم در بازاريابی سيبزمينی بوده که توليدکنندگان و مصرف کنندگان و حتی برنامه ريزان دولتی را به چالش انداخته است. نوسانات توليد، قيمت و روند فزاينده آن و همچنين کاهش قيمت در برخی از ماههای سال بهخصوص فصل برداشت، افزايش قيمت در سطح عمده فروشی و خرده فروشی اين محصول در ماههای مختلف سالهای تحقيق، نارضايتیهايی را برای توليدکنندگان و مصرفکنندگان به وجود آورده است. مقاله حاضر با مطالعه اسنادی و کتابخانهای و بر اساس اطلاعات دوره زماني1386-1388 به تفکيک ماهها (36ماه) به تحليل اقتصادی موضوعات مرتبط با بازاريابی به ويژه در زمينه توليد، قيمت، مسير بازاريابی و حاشيه بازاريابی سيب زمينی پرداخته است. بر اساس يافته های تحقيق، به تفکيک ماهها در فاصله زمانی سه ساله، توليدکننده سيب زمينی بهطور متوسط برای هر کيلوگرم 1900ريال دريافت کرده ولی مصرفکننده سيب زميني4600 ريال پرداخته است. طی سالهای مورد بررسی، ميانگين سه سالهحاشيه خرده فروشي2100ريال، عمده فروشي600ريال و حاشيه کل سيب زميني2700ريال بوده در صورتيکه ميانگين سهم توليد کننده ازقيمت نهايي40 درصد و سهم حاشيه بازاريابي60 درصد بوده است.حاشيه بازاريابی در ايران رو به افزايش بوده بدون آنکه خدمات بازاريابی بهبود لازم را پيداکرده باشد. مديريت نامنسجم بازار، نوسانات قيمت ، مشکل نقدينگی توليدکنندگان ونهايتاً تعدد واسطه ها ازعوامل کليدی اثرگذار برافزايش حاشيه بازاريابی سيب زمينی میباشند.
طبقهبندی JEL: M0 , M31,P22