[صفحه اصلي ]      
فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه awt-yekta AGRICULTURAL ECONOMICS AND DEVELOPMENT
:: درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله ::
:: دوره 23, شماره 91 - ( 9-1394 ) ::
برگشت به فهرست نشريات جلد 23 شماره 91 صفحات 75-94
XML تحليل ميزان انتفاع سطوح مختلف بازار سيب زمينی درايران Print

[English Abstract]
نويسندگان: علی برابری
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
چکيده مقاله:
حاشيه بازاريابی ونوسانات توليد و قيمت از جمله مباحث مهم در بازاريابی سيب‏زمينی بوده که توليدکنندگان و مصرف کنندگان و حتی برنامه ريزان دولتی را به چالش انداخته است. نوسانات توليد، قيمت و روند فزاينده‌ آن و همچنين کاهش قيمت در برخی از ماه‏های سال به‏خصوص فصل برداشت، افزايش قيمت در سطح عمده فروشی و خرده فروشی اين محصول در ماه‏های مختلف سال‏های تحقيق، نارضايتی‌هايی را برای توليدکنندگان و مصرف‏کنندگان به وجود آورده است. مقاله حاضر با مطالعه اسنادی و کتابخانه‌ای و بر اساس اطلاعات دوره زماني1386-1388 به تفکيک ماه‏ها (36ماه) به تحليل اقتصادی موضوعات مرتبط با بازاريابی به ويژه در زمينه توليد، قيمت‌، مسير بازاريابی و حاشيه بازاريابی سيب زمينی پرداخته است. بر اساس يافته های تحقيق، به تفکيک ماه‏ها در فاصله زمانی سه ساله، توليدکننده سيب زمينی به‏طور متوسط برای هر کيلوگرم 1900ريال دريافت کرده ولی مصرف‏کننده سيب زميني4600 ريال پرداخته است. طی سال‏های مورد بررسی، ميانگين سه ساله‎حاشيه خرده فروشي2100ريال، عمده فروشي600ريال و حاشيه کل سيب زميني2700ريال بوده در صورتي‏که ميانگين سهم توليد کننده ازقيمت نهايي40 درصد و سهم حاشيه بازاريابي60 درصد بوده است.حاشيه بازاريابی در ايران رو به افزايش بوده بدون آنکه خدمات بازاريابی بهبود لازم را پيداکرده باشد. مديريت نامنسجم بازار، نوسانات قيمت ، مشکل نقدينگی توليدکنندگان ونهايتاً تعدد واسطه ها ازعوامل کليدی‌ اثرگذار برافزايش حاشيه بازاريابی سيب زمينی می‌باشند. طبقه‏بندی JEL: M0 , M31,P22
واژه‌هاي كليديمسیر بازاریابی، قیمت، سهم تولید کننده از قیمت نهایی، حاشیه بازاریابی،
متن كامل [PDF 450 kb]
نحوه استناد به مقاله
Download citation data for: BibTeX | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks |  
Send citation data to: CiteULike | RefWorks |
Barabari A. Analysis of Different Benefit Level of Potato Market in Iran. 3. 2015; 23 (91) :75-94
URL http://aead.agri-peri.ir/browse.php?a_code=A-10-24-265&slc_lang=fa&sid=1
برابری علی. تحليل ميزان انتفاع سطوح مختلف بازار سيب زمينی درايران. فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه. 1394; 23 (91) :75-94
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

كد امنيتي را در كادر بنويسيد >
 
برگشت به فهرست نشريات دوره 23, شماره 91 - ( 9-1394 )
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.351 seconds with 599 queries by AWT YEKTAWEB 2.1.4.4