[صفحه اصلي ]      
فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه awt-yekta AGRICULTURAL ECONOMICS AND DEVELOPMENT
:: درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله ::
:: دوره 24, شماره 94 - ( 6-1395 ) ::
برگشت به فهرست نشريات جلد 24 شماره 94 صفحات 147-164
XML عوامل مؤثر بر ميزان مصرف آتی محصولات دامی ارگانيک توسط خانوارهای شهرستان مشهد Print

[English Abstract]
نويسندگان: احمدرضا شاهپوری ، محمد قربانی
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
چکيده مقاله:
چکيده توليد محصولات ارگانيک پاسخی به توليد محصولات مرسوم تجاری در جهت بهبود کيفيت و سلامت انسانی و زيست‏محيطی است. باتوجه به توليد اندک محصولات ارگانيک نسبت به توليد تجاری، هدف اين پژوهش بررسی ميزان تمايل مصرف کنندگان به مصرف محصولات ارگانيک دامی و بررسی عوامل مؤثر بر آن جهت ترغيب توليدکنندگان به توليد اين محصولات است. در اين پژوهش با استفاده از رگرسيون به ظاهرنامرتبط و داده‏های مقطع زمانی سال 1391 مربوط به 200 خانوار مشهدی، عوامل مؤثر بر مصرف آتی محصولات دامی ارگانيک شامل گوشت سفيد، لبنيات، گوشت قرمز و ماهی بررسی شد. نتايج نشان داد که خانوارهای مشهدی تمايل دارند به طور ميانگين به ترتيب، 53 درصد ازگوشت سفيد، 51 درصد از لبنيات، 5/49 درصد از گوشت قرمز و 7/45 درصد از ماهی مصرفی خود را به نوع ارگانيک آنها اختصاص دهند. همچنين تحليل رگرسيونی نشان داد که متغيرهای تحصيلات و جنسيت افراد مورد مطالعه، تمايل به پرداخت تفاوت قيمت محصولات دامی ارگانيک نسبت به غيرارگانيک، ارزش غذايی، برچسب ارگانيک و متغير دلنگراني‏های سلامت انسانی ناشی از مصرف محصولات دامی غيرارگانيک تأثير مثبت و متغير ظاهر محصولات دامی مذکور تأثير منفی در تمايل به مصرف آتی محصولات دامی ارگانيک داشته‏اند. با توجه به يافته‏های مطالعه، کمک به افزايش آگاهی مردم نسبت به مواد غذايی مصرفی، طراحی سازوکاری برای الزام به استفاده از برچسب محصولات دامی ارگانيک و نيز کمک دولت به منظور جبران بخشی از تفاوت قيمت موجود به توليدکننده پيشنهاد شد. طبقه‌بندی JEL: Q10, Q12, Q50
واژه‌هاي كليديرگرسیون به ظاهرنامرتبط، شهر مشهد، کشاورزی ارگانیک، کشش در میانگین،
متن كامل [PDF 213 kb]
نحوه استناد به مقاله
Download citation data for: BibTeX | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks |  
Send citation data to: CiteULike | RefWorks |
Shahpouri A, Ghorbani M. Effective Factors on the Household Future Consume of Organic Livestock Products in Khorasan Razavi Province (Case Study: Mashhad County). 3. 2016; 24 (94) :147-164
URL http://aead.agri-peri.ir/browse.php?a_code=A-10-28-80&slc_lang=fa&sid=1
شاهپوری احمدرضا، قربانی محمد. عوامل مؤثر بر ميزان مصرف آتی محصولات دامی ارگانيک توسط خانوارهای شهرستان مشهد. فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه. 1395; 24 (94) :147-164
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

كد امنيتي را در كادر بنويسيد >
 
برگشت به فهرست نشريات دوره 24, شماره 94 - ( 6-1395 )
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.381 seconds with 601 queries by AWT YEKTAWEB 2.1.4.4