چکيده
توليد محصولات ارگانيک پاسخی به توليد محصولات مرسوم تجاری در جهت بهبود کيفيت و سلامت انسانی و زيستمحيطی است. باتوجه به توليد اندک محصولات ارگانيک نسبت به توليد تجاری، هدف اين پژوهش بررسی ميزان تمايل مصرف کنندگان به مصرف محصولات ارگانيک دامی و بررسی عوامل مؤثر بر آن جهت ترغيب توليدکنندگان به توليد اين محصولات است. در اين پژوهش با استفاده از رگرسيون به ظاهرنامرتبط و دادههای مقطع زمانی سال 1391 مربوط به 200 خانوار مشهدی، عوامل مؤثر بر مصرف آتی محصولات دامی ارگانيک شامل گوشت سفيد، لبنيات، گوشت قرمز و ماهی بررسی شد. نتايج نشان داد که خانوارهای مشهدی تمايل دارند به طور ميانگين به ترتيب، 53 درصد ازگوشت سفيد، 51 درصد از لبنيات، 5/49 درصد از گوشت قرمز و 7/45 درصد از ماهی مصرفی خود را به نوع ارگانيک آنها اختصاص دهند. همچنين تحليل رگرسيونی نشان داد که متغيرهای تحصيلات و جنسيت افراد مورد مطالعه، تمايل به پرداخت تفاوت قيمت محصولات دامی ارگانيک نسبت به غيرارگانيک، ارزش غذايی، برچسب ارگانيک و متغير دلنگرانيهای سلامت انسانی ناشی از مصرف محصولات دامی غيرارگانيک تأثير مثبت و متغير ظاهر محصولات دامی مذکور تأثير منفی در تمايل به مصرف آتی محصولات دامی ارگانيک داشتهاند. با توجه به يافتههای مطالعه، کمک به افزايش آگاهی مردم نسبت به مواد غذايی مصرفی، طراحی سازوکاری برای الزام به استفاده از برچسب محصولات دامی ارگانيک و نيز کمک دولت به منظور جبران بخشی از تفاوت قيمت موجود به توليدکننده پيشنهاد شد.
طبقهبندی JEL: Q10, Q12, Q50
شاهپوری احمدرضا، قربانی محمد. عوامل مؤثر بر ميزان مصرف آتی محصولات دامی ارگانيک توسط خانوارهای شهرستان مشهد. فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه. 1395; 24 (94) :147-164