[صفحه اصلي ]      
فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه awt-yekta AGRICULTURAL ECONOMICS AND DEVELOPMENT
:: درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله ::
:: دوره 25, شماره 97 - ( 3-1396 ) ::
برگشت به فهرست نشريات جلد 25 شماره 97 صفحات 119-136
XML بررسی بازار محصولات کشاورزی با تأکيد بر سهم عوامل مختلف از منافع‌ بازار (مطالعه موردی بازار انار استان يزد) Print

[English Abstract]
نويسندگان: زهرا اميری ، احمد فتاحی ، حامد رفيعی
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
چکيده مقاله:
با توجه به اهميت توليد و صادرات انار در شهرستان ميبد يزد، پرداختن به مسائل موجود در بازار اين محصول از اهميت قابل توجهی برخوردار خواهد بود. لذا با تکميل 132 پرسش‏نامه در هر يک از سطوح توليدکننده يا باغداران، عمده‌فروش و خرده‌فروش، حاشيه و سهم هريک از سطوح بازار در بازار انار درجه يک و دو در ميبد يزد بررسی شد. نتايج تحقيق نشان داد که حاشيه عمده‌فروشی، خرده‌فروشی و حاشيه کل در مورد انار درجه يک اين شهرستان به ترتيب 9/4110، 5/2187 و 5/6298 ريال به ازای هر کيلوگرم بوده است. در مورد انار درجه دو نيز اين حاشيه ها عبارت‏ بودند از: 8/3421، 3/1684 و 6/5105 ريال به ازای هر کيلوگرم. سهم توليدکننده يا باغدار، عمده‌فروش و خرده‌فروش از قيمت خرده‌فروشی، در مورد انار درجه دو به‌ترتيب 3/28، 05/48 و 65/23 درصد می‌باشد. در مورد انار درجه يک، سهم‌های مربوطه به ترتيب 48/44، 24/36 و 28/19 برآورد گرديد و همان‏گونه که ملاحظه می‌شود، با افزايش کيفيت انار و توليد انار درجه يک، سهم باغدار افزايش خواهد يافت. سهم بالای عمده‌فروش نيز به‏طور قابل توجهی کاهش خواهد يافت. همچنين ضريب هزينه بازاريابی در بازار انار درجه يک و دو به ترتيب برابر 13/24 و 30/31 درصد برآورد شد که مبين آن است که سهم هزينه بازاريابی در قيمت نهايی محصول در بازار انار درجه يک کمتر بوده است. برآورد عوامل مؤثر بر سهم بازار نيز نشان داد که هزينه بازار اثر مثبت و معنی‌دار بر سهم بازار داشته است. لذا حتی با توليد انار درجه يک، سياست‌های تنظيم بازار به منظور انطباق مناسب حاشيه‌های به‏وجود آمده با هزينه‌های بازار به منظور افزايش سهم باغدار در بازار ضروری خواهد بود. طبقه بندی JEL: D4، L11، M31
واژه‌هاي كليديباغدار، بازاریابی، حاشیه بازار، میبد یزد، انار،
متن كامل [PDF 255 kb]
نحوه استناد به مقاله
Download citation data for: BibTeX | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks |  
Send citation data to: CiteULike | RefWorks |
Amiri Z, Fatahi A, Rafee H. Survey of Agricultural Products Market with Emphasis on the Share of Different Factors from Market Gains (Case Study: Pomegranate Market of Yazd Province). 3. 2017; 25 (97) :119-136
URL http://aead.agri-peri.ir/browse.php?a_code=A-10-28-115&slc_lang=fa&sid=1
اميری زهرا، فتاحی احمد، رفيعی حامد. بررسی بازار محصولات کشاورزی با تأکيد بر سهم عوامل مختلف از منافع‌ بازار (مطالعه موردی بازار انار استان يزد). فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه. 1396; 25 (97) :119-136
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

كد امنيتي را در كادر بنويسيد >
 
برگشت به فهرست نشريات دوره 25, شماره 97 - ( 3-1396 )
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.424 seconds with 603 queries by AWT YEKTAWEB 2.1.4.4