علیرغم وجود پتانسيل و مزيتهای موجود در توليد گل و گياهان زينتی در کشور، همواره چالشها و نارساييهايی در ساختار بازار و بازاريابی اين محصولات مشاهده ميشود. در اين مطالعه عوامل مؤثر بر حاشـيه بازاريابی گل رز گلخانه ای در استان کهگيلويه و بويراحمد به منظور تدوين رهيافتی برای حل مشکلات و توسعه بازار اين محصول بررسی شد. مطابق نتايج، حاشيه بازاريابی محصول گل رز بالا و غيرمتناسب است و مسير بازاريابی گل رز در استان کارا و شفاف نيست. نتايج تخمين توابع حاشيه بازاريابی با استفاده از الگوی مارک – آپ نشان داد که قيمت، هزينههای بازاريابی و هزينه حمل ونقل با حاشيه بازاريابی درسطح خرده فروشی رابطه مستقيم دارد. همچنين نتايج محاسبه کارايی بازاريابی گل رز با استفاده از روش شفرد نشان داد که به ازای 1 ريال خدمات بازاريابی 77/3 واحد ارزش افزوده ايجاد میشود. نبود اطلاعات دقيق از شرايط بازار، سيستم حمل و نقل نامناسب و دوری بازار فروش از محل توليد و نيز کمبود تسهيلات حمايتی از مهمترين مشکلات و چالشهای توليدکنندگان بودند.
طبقهبندی JEL: D61، D44
زراعت کيش سيد يعقوب، يوسفی متقاعد هانيه. عوامل مؤثر بر حاشيه بازاريابی گل رز گلخانهای در استان کهگيلويه و بويراحمد. فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه. 1396; 25 (97) :137-156