پیام خود را بنویسید


جلد 5، شماره 105 - ( 11-1389 )                   شماره 105 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

., ., .. Not Available23. Exceptional Education. 2011; 5 (105)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1506-fa.html
نوری جانا، سیف نراقی مریم، عشایری حسن. تأثیر مداخله یکپارچگی حسی بر بهبود مهارت های حرکتی درشت دستی و مهارت های ظریف انگشتی کودکان با فلج مغزی 8 تا 12 ساله (21تا 31-3-105-1389). تعلیم و تربیت استثنایی. 1389; 5 (105)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1506-fa.html


1- ، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده:   (3 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر مداخله ی برنامه یکپارچگی حسی بر بهبود مهارت های حرکتی ظریف (مهارتهای درشت دستی و ظریف انگشتی ) کودکان با فلج مغزی 8 تا 12 ساله است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن نیمه آزمایشی بوده است.جامعه آماری در این پژوهش تمامی کودکان مبتلا به فلج مغزی از نوع دایپلژی و کوادریپلژی اسپاستیک در محدوده سنی 8 تا 12 ساله مراکز توانبخشی شهر تهران بوده است. به منظور نمونه گیری از روش نمونه گیری در دسترس از بین بیماران مرکز درمانی و بنیاد توانبخشی کودکان و بزرگسالان استثنایی ولیعصر شهر تهران استفاده شده است.از آزمودنی های دو گروه آزمایشی و کنترل پیش آزمون مهارت های حرکتی درشت دستی و مهارت های حرکتی ظریف انگشتی با اجرای آزمون جعبه و مکعب به منظور ارزیابی مهارتهای درشت دستی و آزمون پردوپگ برد به منظور ارزیابی مهارت های ظریف انگشتی به عمل آمد. 20 جلسه مداخله برنامه یکپارچگی حسی شامل (تحریکات حسی به همراه تمرینهای حرکتی) (3 جلسه در هفته و مدت زمان هر جلسه 40 دقیقه) برای گروه آزمایش انجام گرفت و گروه کنترل بدون مداخله باقی ماندند.برای بررسی فرضیه ها از آزمون U مان ویت نی و آزمون رتبه های علامت دار ویل کاکسون بهره گرفته شد. یافته های پژوهش نشان داد که مداخله برنامه یکپارچگی حسی سبب افزایش میانگین امتیازات مهارت های درشت دستی شده است و همچنین مداخله برنامه یکپارچگی حسی، سبب افزایش میانگین امتیازات مهارت های ظریف انگشتی شده است
متن کامل [DOCX 12 kb]   (2 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: جسمي - حركتي
دریافت: ۱۳۹۸/۱۰/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۰/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۱۸ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۸/۱۰/۱۸

ارسال پیام به نویسنده مسئول