این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۲۶۷-۲۹۵
عنوان فارسی
تدوین و اولویتبندی راهبردهای توسعه اتوبوسرانی در کلانشهر اهواز
چکیده فارسی مقاله
روندرشدشتابانکلانشهرهادرجهان،توأمباافزایشجمعیتدراینشهرها،مشکلاتمتعددیرامانندمعضلترافیکواختلالدرسامانهحملونقلدرونشهریبهوجودآوردهاست.ازاینرو،معضلمذکورازچالشهایاساسیفرارویبرنامهریزیشهریدراواخرقرنبیستمبودهکهبردستیابیبهاهدافتوسعهپایدارشهریتأثیر منفیگذاشته است.افزایشسریعوسایلحملونقلموتوریبهویژهاتومبیلواستفادهزیادازآندرشهرهایکشورومشخصاًدرکلانشهراهوازهمراهبارشدجمعیت،گسترشبیرویهآن، مهاجرتهای فزایندهونیزعدمبرنامهریزیهایعلمیوجامعومشکلاتعدیدهسیستمحملونقلعمومیباعثبروزمشکلاتینظیرآلودگیهایشدیدزیستمحیطی،تراکمهایترافیکیزیادوخستهکننده،اتلافزیادوقتشهروندان،مصرفبیشازحدانرژی،ناامنیمسیرهاوتصادفاتشدهوزندگیدراینکلانشهر رادشواروازنظررفاهوآسایشدچارتنزلکردهاست. با عنایت به موارد مطرحشده؛ پژوهش حاضر باهدف شناسایی و اولویتبندی راهبردهای توسعه اتوبوسرانی در کلانشهر اهواز تدوینشده است. رویکرد حاکم بر این پژوهش، توسعهای - کاربردی و روش تحقیق به شیوه توصیفی، تحلیلی و پیمایشی است. بر مبنای مدل بررسی و تجزیهوتحلیلموقعیتSWOT (نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید)، شناخت و ارزیابی وضع موجود صورت گرفت و پسازآن با توجه به معیارهای شناساییشده، اقدام به تدوین استراتژیهای چهارگانه شد. درنهایت با استفاده از تکنیک تصمیمگیری چند معیاره FDEMATEL اقدام به اولویتبندی راهبردها شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که راهبردهای: (1) الزام و تعهد دولت به تأمین اعتبارات موردنیاز در راستای قانون توسعه حملونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت؛ (2) فراهمنمودنبسترلازمو تسریع در اجرایمدیریت یکپارچهشهری؛ (3) تعریف طرحهای درآمدزا باهدف توانمندسازیافزایشدرآمدسازمان و ایجاد منابع درآمدی جایگزین روشهای متداول موجود در شهرداری بهجای افزایش و فروش تراکم و …؛ (4) اعمال مدیریتیکپارچهحملونقلوترافیکشهری(مدیریتبرسفرهایشهری؛مدیریتبرپارکینگها؛ مدیریتناوگانیوشبکهحملونقلعمومی؛مدیریتبرفرهنگسازی ترافیک؛ مدیریت برشهرسازی؛ مدیریتبراورژانسها؛مدیریتشبکهترافیک؛مدیریتبراستانداردسازی،نصبونگهداریخدمات ترافیکی؛مدیریتمکانیزهترافیک؛مدیریتبرمهندسیترافیک؛مدیریتبرتحقیقوتوسعه)؛ (5) شناختاثراتمتقابلحملونقلباابعادمختلفجامعه(اقتصادی،اجتماعیوزیستمحیطی) و برقراری تعادل بین این ابعاد در جهت دسترسی به حملونقل پایدار؛ و (6) توسعه سیستمهای حملونقل هوشمند(ITS) به ترتیب جزء اولویتدارترین راهبردها در برنامهریزی و توسعه اتوبوسرانی کلانشهر اهواز شناختهشدهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اتوبوسرانی، برنامهریزی راهبردی، دیمتل فازی، کلانشهر اهواز،
عنوان انگلیسی
Developing and Prioritizing Strategies of Bus Service Development in Metropolis of Ahvaz
چکیده انگلیسی مقاله
The rapid growth of metropolises in the world and the increase in their population have engendered a lot of problems such as traffic challenges and disruptions in the urban transportation system. Therefore, the mentioned problems have been basic challenges facing urban planning in late 20th century which have had negative influences on achieving aims of urban sustainable development. The rapid increase in the number of motorized means of transportation, especially automobiles as well as high use of them in cities of Iran and particularly in Metropolis of Ahvaz with the population growth and its unbridled expansion, increasing immigrations and the lack of scientific and comprehensive planning, frequent problems in the public transportation have caused problems such as severe environmental pollutions, high and boring congestion of traffic, citizens' waste of time, energy overconsumption, unsafety of paths and accidents, etc. have made lives in this city difficult and reduced welfare and convenience in it. Accordingly, the present study aims to identify and prioritize strategies bus service development in Ahvaz Metropolis. The main approach of the study is developmental-applied, the research method consists of descriptive, analytical, and survey research techniques. According to the model of SWOT situation analysis (strengths, weaknesses, opportunities, and threats), identification and evaluation of the status quo was conducted and after that, with regard to the identified criteria, the four strategies were developed. Finally, using multivariate decision making technique of FDEMATEL, strategies were prioritized. The results indicate that strategies of ST3، ST1، ST2، SO3، SO1، SO2، WT5، WO7، WT7 and WO5 are the most prioritized strategies in planning and development of bus services in Metropolis of Ahvaz.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد علی فیروزی |
دانشیار، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
مجید گودرزی |
استادیار، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_50932_75c0da0b5bebe5fa27cf1a10f0cf5675.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-1006399.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات