این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۳۵۷-۳۷۰
عنوان فارسی
ارزیابی شباهت هندسی داده های مکانی داوطلبانه در شبکه معابر درون شهری
چکیده فارسی مقاله
دسترسی سریع و بهروز به اطلاعـات مرتبط با شبکه راههـای درون شهری یکی از ضروریاتی است که در کاربردهـای مختلف در حـوزه حملونقل احساس میشود. از این رو در این تحقیق تلاش شده است با ارزیابی شبـاهت هندسی اطلاعـات مکانی داوطلبانه (VGI) از طریق مقایسه آنها با مجمـوعه دادههای رسمی، جایگزینی مطمئن به محققین ارائه داد. برای این منظور راهکاری نوین ارائه میگردد که ضمن شناسایی عوارض متناظر در دو مجموعه داده VGI و رسمی، هر یک از این عوارض از منظر معیارهای طول، فاصله، جهت، حریم مشترک، پیچیدگی، اندازه و اعوجاج با یکدیگر مورد مقایسه قرار میگیرند. از این رو منطقه شش تهران به عنوان منطقه مورد مطالعه و مجموعه داده با مقیاس 1:2000( تهیه شده توسط سازمان نقشهبرداری کشور) به عنوان مجموعه داده رسمی انتخاب گردید. نتایج نشان داد که عوارض موجود در مجموعه داده OSM (نمونهای از اطلاعات مکانی داوطلبانه) به طور میانگین 78 درصد شباهت مکانی با مجموعه داده رسمی دارند. همچنین جهت ارزیابی سیر بهبود دقت هندسی مجموعه دادههای VGI، شبکه راههای درون شهری در سالهای 2014 تا 2017 مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که که ضمن افزایش 8/27 درصدی مشارکت مردم در ترسیم عوارض، میانگین درصد شباهت مکانی نیز به مقدار 77/5 درصد بهبود یافته است. از این رو محققین در بسیاری از کاربردهای مرتبط با حوزه حمل و نقل میتوانند از مجموعه دادههای VGI به عنوان جایگزینی برای مجموعه داده رسمی استفاده کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Geometric Similarity Assessment of Volunteered Geographical Information in Roads Network
چکیده انگلیسی مقاله
Fast and updated access to the information related to urban roads network is one of the requirements with various applications in the field of transportation. recently the spatial data is generated by VGI approach such as Google Map and OpenStreetMap projects. Accordingly, the present study tries to evaluate geometric similarities between volunteered geographical information through comparing them with the official data set, in order to provide the researchers with more assured alternatives. To do so, a new solution is provided, which while identifying the corresponding features in volunteered geographical information data set and official data set, compares these features to each other in terms of length, distance, orientation, buffer overlapped area, complexity, size, and sinuosity. For this reason, District 6 of Tehran was selected as case of the study and the 1:2000 data set (prepared by National Cartographic Center) was selected as the official data set. The results were indicative of a 78% mean spatial similarity between the features in Open Street Map (OSM) data set (a sample of volunteered geographical information) and those in the official data set. Also, in order to evaluate improvement of geometric accuracy in volunteered geographical information data set, urban roads networks were studied in years 2014-2017. The results showed that while public participation in creating the features has increased by 27.8%, the mean of spatial similarity has also improved to 5.77%. Therefore, the researchers can use volunteered geographical information data set as an alternative for the official data set in many of the transportation related applications.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علیرضا چهرقان |
دانش آموخته دکتری، دانشکده مهندسی معدن، دانشگاه صنعتی سهند، تبریز، ایران
رحیم علی عباس پور |
استادیار، دانشکده مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی، پردیس دانشکده-های فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_54262_684a6731d6899c0ef77b380508e3ff96.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-1006403.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات