این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۸، شماره ۱۶۶، صفحات ۸۱-۹۵
عنوان فارسی
طراحی و آزمون مدل کیفیت روابط خانوادگی و اضطراب اجتماعی با نقش واسطهای انسجام خانواده
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: با توجه به اهمیت روابط خانوادگی در رفتار فرزندان، پژوهش حاضر با هدف طراحی و آزمون مدل کیفیت روابط خانوادگی (تعارض والدین،روابط خواهر برادری و سبک های فرزندپروری) و اثر بخشی آن بر اضطراب اجتماعی با نقش واسطه ای انسجام خانواده انجام شد. مواد و روشها: جامعه این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دبیرستان دخترانه شهر کرج بود که از این بین تعداد250 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. شرکتکنندگان مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانـان (SASA)،پرسشنامه انسجام خانواده (FCS)، مقیاس تاکتیکهای تعارض (CTS)، شاخص رابطه با برادر و رابطه با خواهر (IBR, ISR) و پرسشنامه شیوه فرزند پروری بامریند (BPSI) را تکمیل نمودند. برای تحلیل دادهها از شاخصها و روشهای آماری شامل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی پیرسون و برای بررسی نقش واسطهای از تحلیل مسیر استفاده گردید. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که از میان مؤلفههای کیفیت روابط خانوادگی، بین تعارض والدین و سبک فرزندپروری مستبد با اضطراب اجتماعی همبستگی مثبت معنادار (05/0> p). و بین کیفیت روابط خواهر و برادر با اضطراب اجتماعی همبستگی منفی معنادار وجود دارد (05/0> p). در این پژوهش، نقش واسطهای انسجام خانواده فقط در رابطه بین کیفیت روابط خواهر و برادر با اضطراب اجتماعی تأیید گردید. در مجموع، 60 درصد از واریانس اضطراب اجتماعی از طریق متغیرهای مدل پیشنهادی تبیین شد. استنتاج: میتوان نتیجه گرفت که کیفیت روابط خانوادگی (تعارض والدین، کیفیت روابط خواهر و برادر و سبک فرزندپروری مستبد) و انسجام خانواده میتوانند در تبیین نظری و درمانهای روانشناختی برای افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی مورد توجه قرار گیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Association between Quality of Family Relationships and Social Anxiety (Investigating the Mediating Role of Family Cohesion)
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Family relationships have a major role on the behavior of children, so, this study aimed at investigating the association between quality of family relationships (parental conflict, sister brotherhood relationships, and parenting styles) and social anxiety while considering the mediating role of family cohesion. Materials and methods: The research population included all high school girls in Karaj, Iran among whom 250 were selected using multi-stage cluster sampling. The participants completed Social Anxiety Scale for Adolescents (SASA), Family Confidence Questionnaire (FCS), Conflict Tactics Scale (CTS), Index Brother or Sister Relationship (IBR or ISR), and Baumrind Parenting Style Index (BPSI). The path analysis was conducted to investigate the mediating role of family. Results: The findings showed a significant positive correlation between social anxiety and parental conflicts and authoritative parenting style (p< 0.05). But, there was a significant negative correlation between social anxiety and the quality of sibling relationships (p< 0.05). The mediating role of family cohesion was confirmed only between the quality of sibling relationships and social anxiety. In this research, 60% of social anxiety variance was explained through the variables in the model proposed. Conclusion: It is believed that the quality of family relationships (parental conflicts, the quality of sibling relationships, and the authoritative parenting style) and family cohesion could be used for theoretical explanations and psychological treatments in people with social anxiety.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسین کشاورز افشار | Hossein Keshavarz Afshar
Assistant Professor, Department of Educational Psychology and Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Tehran University, Tehran, Iran
استادیار، گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
راضیه صفاری فرد | Razieh Safarifard
PHD Student of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Tehran University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
مهرسا حسینی | Mehrsa Hosseini
MSc in Counceling, Faculty of Psychology, Islamic Azad University, Qazvin Branch, Qazvin, Iran
کارشناسی ارشد مشاوره، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد قزوین، قزوین، ایران
زهرا هدهدی | Zahra Hodhodi
MSc in Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Tehran University, Tehran, Iran
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-8966-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-1007487.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات