این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۸، شماره ۱۶۶، صفحات ۹۶-۱۰۷
عنوان فارسی
ساخت آزمون حافظه کاری و ارزیابی حافظه کاری در کودکان دارای پروتز کاشت حلزون
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: کودکان کمشنوای دارای پروتز کاشت حلزون گروهی از آسیب زبانی رشدی هستند که دارای نقص در حافظه کاری میباشند. در این مطالعه هدف ساخت آزمون حافظه کاری و بررسی حافظه کاری در کودکان دارای پروتز کاشت حلزون است. مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی- مقایسهای، ابتدا آزمون حافظه کاری فارسی کودکان ساخته شد. روایی محتوایی (9= n)، روایی صوری (9= n) و پایایی (30= n) آزمون بررسی شد. سپس بخش شنیداری آزمون حافظه کاری فارسی کودکان روی 30 کودک با شنوایی هنجار و 5 کودک کم شنوای دارای پروتز کاشت حلزون انجام گردید. یافتهها: روایی محتوایی 100 درصد بود. روایی صوری براساس عملکرد کودکان تایید شد. پایایی آزمون- بازآزمون 938/0 (05/0< p) بود. با 95 درصد اطمینان بین میانگین امتیاز دو گروه کودکان هنجار (017/27 ± 06/78) و دارای پروتز کاشت حلزون (547/25 ± 2/28) تفاوت معنیدار وجود داشت (05/0< p). استنتاج: آزمون حافظه کاری فارسی کودکان دارای روایی محتوایی، صوری و پایایی است و کودکان دارای پروتز کاشت حلزون نسبت به کودکان هنجار از حافظه کاری ضعیفتری برخوردار هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پایایی، روایی، آزمون، حافظه کاری، کاشت حلزون
عنوان انگلیسی
Developing a Working Memory Scale and Assessment of Working Memory in Children with Cochlear Implant
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Hearing impaired children with cochlear implant experience many problems as they have developmental language impairments with impaired working memory. The aim of this study was to develop a working memory test and investigating the working memory in children with cochlear implant. Materials and methods: In this cross sectional study, a Persian working memory scale for children was developed. Content validity (n=9), face validity (n=9), and reliability (n=30) of the test were evaluated. Then, the auditory working memory test was performed in 30 Persian speaking children with normal hearing and in five with cochlear implant. Results: The content validity was 100%. The performance of children confirmed face validity of the scale. Test-retest reliability was 0.938 (P < 0.05). There was a significant difference in the mean scores between the group with normal hearing (78.06±27.017) and those with cochlear implants (28.2 ±25.547) (95% CI, [P < 0.05]). Conclusion: The Persian working memory scale for children was found to have content validity, face validity, and reliability. Children with cochlear implants performed weaker than normal children on working memory tasks.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سارا دلفانی | Sara Delfani
MSc in Speech Therapy, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشناس ارشد گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
شهرام هادوی | Shahram Hadavi
MSc in Speech Therapy, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشناس ارشد گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
تکتم مالکی شاه محمودی | Toktam Maleki Shahmahmood
MSc in Speech Therapy, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشناس ارشد گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سوده خرمیان | Soodeh Khoramian
MSc in Speech Therapy, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشناس ارشد گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
زهرا سلیمانی | Zahra Soleymani
MSc in Speech Therapy, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشناس ارشد گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4509-7&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-1007488.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آسیب شناسی گفتار و زبان
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات