این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
امداد و نجات
، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۱-۱۶
عنوان فارسی
مسیریابی امدادرسانی بعد از وقوع زلزله (مطالعهی موردی: بخشی از منطقهی یک شهر تهران(
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: زلزله به عنوان یکی از مهمترین ناملایمات طبیعی زمین، همواره در زمان کوتاهی، خسارات غیر قابل جبرانی را به پیکرۀ سکونتگاههای بشری وارد میکند. در اثر وقوع زلزله، بحرانهای مختلفی ایجاد میشود، یکی از بحرانهای بعد از وقوع زلزله بحران زندهیابی و امدادرسانی به مناطق آسیبدیده است. در لحظات اولیه بعد از وقوع زلزله به علت کمبود امکانات و نیروهای امدادی بحث مربوط به اختصاص نیروهای امدادی و امکانات به مناطق آسیبدیده از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ به همین جهت نیاز است تخصیص این نیروها به مناطق حاثهدیده صورت گیرد. تحقیقات نشان میدهد که زمان یک عامل حیاتی در کاهش میزان تلفات و قربانیان حادثه، پس از زلزله میباشد، به طوریکه 24 ساعت اولیه پس از وقوع زلزله، فرصتی طلایی برای کمک به حادثهدیدگان است؛ زیرا که در این ساعات بیشترین احتمال زنده ماندن قربانیان حادثه وجود دارد؛ بنابراین تخصیص بهینۀ گروههای امداد و نجات به مناطق آسیبدیده از اهمیت بالایی برخوردارست. روش: برای انجام این پژوهش و مسیریابی امدادرسانی به منطقۀ آسیبدیده، ابتدا نزدیکترین پایگاه امداد به منطقۀ حادثهدیده انتخاب شد و توسط کارشناسان مربوطه 4 مسیر که دارای بالاترین مطلوبیت بودند انتخاب شد، در مرحلۀ بعد بایستی این مسیرها را بر اساس پارامترهای مورد نظر در این تحقیق اولویتبندی شده و مسیر بهینه شود. بررسی میزان مطلوبیت مسیرها بر اساس پارامترهای عرض، طول، نوع و ترافیک خیابانها و همچنین کاربری پارسلها، تعداد طبقات و نوع اسکلت ساختمانهای موجود در هر خیابان مورد بررسی قرار گرفت. با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP) و با کمک سیستم اطلاعات مکانی (GIS) و نرمافزارهای موجود به وزندهی هر یک از معیارها و زیرمعیارها پرداخته شد. در نهایت بر اساس ارزش پارامترها و زیرمعیارهایشان، وزن نهایی مسیرها مشخص شد و با توجه به این ارزشها، اولویتبندی مسیرها صورت پذیرفت. یافتهها: با توجه به نتایج بهدست آمده پارامتر نوع اسکلت ساختمان (مصالح) با وزن 325/0 مهمترین عامل و پارامترهای تعداد طبقات، ترافیک، عرض مسیر، نوع مسیر، طول مسیر و کاربریهای موجود در مسیر با وزنهای 320/0، 175/0، 071/ 0، 045/0، 041/0 و 023/0 از نظر اولویت و ارزش به ترتیب بعد از این پارامتر قرار میگیرند. نتیجهگیری: با توجه به ارزشهای بهدستآمده برای هر یک از پارامترها، این نکته قابل ذکر است که برای جلوگیری از وارد شدن خسارات بیشتر، پس از وقوع لزله، بایستی در ساخت سازهها و ساختمانها، از مصالح مقاومی چون بتن و فلز اسفاده شود و در ساخت این ساختمانها تمامی نکات ایمنی و استانداردهای ساخت رعایت شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مسیریابی، سیستم اطلاعات مکانی، AHP، مدیریت بحران، وزندهی
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
الناز علی اصل خیابانی | Elnaz Ali asl khiabani
Khaje nasir toosi university
دانشگاه خواجه نصیرادین طوسی
نشانی اینترنتی
http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-34-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/156/article-156-1007542.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات