این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۱، شماره ۴۳، صفحات ۴۹-۶۷
عنوان فارسی
نقش ادراک از بومی بودن برنامه درسی بر رضایتمندی از رشته تحصیلی در دانشجویان (مورد مطالعه: دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند)
چکیده فارسی مقاله
هدف از اجرای این پژوهش، بررسی رابطه ادراک از بومی بودن برنامه درسی و رضایت از رشته تحصیلی بود. این مطالعه، پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری، دانشجویان رشته علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند به تعداد 350 نفر بود. بر اساس فرمول کوکران، 180 نفر به شیوه خوشهای تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه رضایت از تحصیل و پرسشنامه ادراک از بومی بودن برنامه درسی استفاده شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین بومی بودن برنامه درسی و رضایت از رشته تحصیلی رابطه معنیداری وجود دارد. در پیشبینی رضایت از رشته تحصیلی بر اساس ادراک از بومی بودن برنامه درسی، یافتهها نشان داد که فقط مؤلفه برنامه درسی مرتبط با جامعه، پیشبینیکننده رضایت از رشته تحصیلی است و سایر مؤلفهها ازلحاظ آماری، نقش معنیداری در تبیین متغیر ملاک نداشتند (01/0p<). همچنین ادراک دانشجویان از برنامه درسی در سطح متوسطی قرار داشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Role of Perception of Local Curriculum on Field Study Satisfaction in Students of Educational Sciences and Psychology in University of Birjand
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of the present study was to determine the relationship between perception of local curriculum and field study satisfaction. This study is descriptive and correlational. The research population consisted of 350 students of Educational Sciences and Psychology in University of Birjand. For cluster random sampling, 180 students were selected. Data collection was performed using two questionnaires on field study satisfaction and perception of local curriculum. Data analysis was performed employing Pearson's correlation coefficient and multiple regression. The result showed that there is a significant relationship between perception of local curriculum and field study satisfaction. In predicting the field study satisfaction based on perception of local curriculum, findings showed that component of curriculum associated with society is field study satisfaction and other components were not statistically significant (p< 0.01). Moreover, students' perception of curriculum was in average level.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد اکبری بورنگ |
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند
ثریا رودی علی آبادی |
کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، دانشگاه بیرجند
زهرا حبیبی |
کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، دانشگاه بیرجند
نشانی اینترنتی
https://journal.sanjesh.org/article_33027_c06aeff2d07f6a2ebe51b991e2f3652b.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-1009406.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات