این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
پژوهش های تربیتی
، جلد ۵، شماره ۳۷، صفحات ۲۱-۳۷
عنوان فارسی
پیش بینی انگیزش پیشرفت تحصیلی بر اساس متغیرهای بیگانگی تحصیلی، سرمایه اجتماعی، میزان استفاده از رسانه ها و متغیرهای جمعیت شناختی در دانشجویان کارشناسی پسر خوابگاهی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴
چکیده فارسی مقاله
انگیزش پیشرفت تحصیلی، نقش مهمی در موفقیت تحصیلی دانشجویان بازی میکند و بنابراین پیش بینی و ارتقای آن بسیار اهمیت دارد. در این پژوهش به بررسی رابطه انگیزش پیشرفت تحصیلی با بیگانگی تحصیلی، سرمایه اجتماعی، میزان استفاده از رسانه ها و ویژگیهای جمعیتشناختی و همچنین پیشبینی انگیزش پیشرفت تحصیلی بر اساس این متغیرها در دانشجویان پرداخته شد. پژوهش حاضر پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن شامل کلیه دانشجویان پسر دانشگاه اصفهان بود که از بین آنها 96 نفر به شیوه تصادفی انتخاب شدند. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامه بیگانگی تحصیلی پیرنیا (1394)، پرسشنامه سرمایه اجتماعی مبارک بخشایش (1389)، پرسشنامه میزان استفاده از رسانههای الیاسی (1393)، پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی هرمنس (1970) و پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات جمعیتشناختی بود. یافته های حاصل از همبستگی نشان داد که انگیزش پیشرفت تحصیلی با بیگانگی تحصیلی، سرمایه اجتماعی، میزان استفاده از رسانه ها و وضعیت اجتماعی- اقتصادی رابطه معناداری دارد.. همچنین یافته های حاصل از تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که بیگانگی تحصیلی 6/17، میزان استفاده از رسانه ها 3/8، وضعیت اجتماعی- اقتصادی 3/4 و مجموع این متغیرها 3/30 از واریانس انگیزش پیشرفت تحصیلی را تبیین میکنند (p< 0.05). این نتایج بیانگر آن است که بیگانگی تحصیلی کمتر، میزان کمتر استفاده از رسانه ها و وضعیت اجتماعی- اقتصادی بهتر میتوانند باعث ارتقای انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان گردند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Prediction of academic achievement motivation based on academic alienation, social support, media usage and demographic variables in male bachelor student of Isfahan university residing in dormitory at academic year of 2016This study investigated the relationship between academic achievement motivation and academic alienation, social support, media usage and demographic variables, and also predicted academic achievement motivation based on this variables in university students. This study was descriptive, correlational type. Its statistical population included all male students of Isfahan university amongst them 96 persons were selected randomly. The instrument of this study included Pirnia academic alienation questionnaire (2015), Mobarak Bakhshayesh social support questionnaire (2010), Eliasi media usage questionnaire (2014) and researcher-made demographic information questionnaire. The results showed that academic achievement motivation has a significant correlation with academic al
چکیده انگلیسی مقاله
Academic achievement motivation plays an important role in academic success, so its prediction and improvement is very important. This study investigated the relationship between academic achievement motivation and academic alienation, social support, media usage and demographic variables, and also predicted academic achievement motivation.study was correlational. Its statistical population included all male students of Isfahan university amongst them 96 persons were selected randomly. The instrument of this study included Pirnia academic alienation, Mobarak Bakhshayesh social support, Eliasi media usage, and researcher-made demographic information questionnaire. The results showed that academic achievement motivation has a significant correlation with academic alienation, social support, media usage and socioeconomic status.. The results from stepwise regression analysis showed that academic alienation, media usage, socioeconomic status and these variables altogether explained 17.6%, 8.3%, 4.3% and 30.3% of the variance of academic achievement motivation, respectively. These results indicate that less academic alienation, less media usage and better socioeconomic status can improve students' academic achievement motivation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جواد عباسی جندانی | Javad Abbasi Jondani
Isfahan university
دانشگاه اصفهان
حسینعلی مهرابی | HosseinAli Mehrabi
Isfahan university
دانشگاه اصفهان
نشانی اینترنتی
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1116-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1366/article-1366-1017133.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات