این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۲۶، شماره ۹۶، صفحات ۱۵-۲۴

عنوان فارسی مروری بر اقدامات ایمنی جهت کاهش تصادفات در تقاطع‌های چراغدار
چکیده فارسی مقاله جریان‌های مستقیم و گردشی در تقاطع با ایجاد تداخل بین وسایل نقلیه با هم، وسایل نقلیه با عابر پیاده و یا وسایل نقلیه با دوچرخه، باعث بروز تصادف می‌شوند. به همین علت اگرچه تقاطع‌ها تنها بخش کوچکی از شبکه راه را تشکیل می‌دهند، اما نقاط تمرکز تصادف می‌باشند. تقاطع‌های چراغدار به طور کلی شلوغ‌ترین نوع تقاطع بوده و نقش مهمی در ایمنی از جمله تصادفات منجر به فوت دارند. عملکرد تقاطع‌های چراغدار پیچیده بوده و فاکتورهای زیادی در مسائل ایمنی آن مؤثر است. طرح هندسی و کنترل ترافیکی مناسب تقاطع می‌تواند منجر به عملکرد کارا و ایمن تقاطع شود. لذا این مقاله در ابتدا به تشریح اقدامات مربوط به اصلاح هندسی و ارتقای تجهیزات کنترل ترافیک در تقاطع‌های چراغدار جهت بهبود ایمنی آنها می‌پردازد. هرچند مشکلات ایمنی در تقاطع‌های چراغدار ضرورتا تنها با اقدامات مهندسی حل نمی‌شود. لذا ممکن است نیاز به اقدامات دیگری همچون کمپین‌های اطلاع‌رسانی عمومی یا اعمال قانون برای ارتقاء ایمنی در تقاطع باشد. مطالعه پیش رو علاوه بر این اقدامات به تشریح سایر راهکارهای زیربنایی مرتبط جهت ارتقای ایمنی تقاطع‌های چراغدار می‌پردازد تا ابزار کاملی در اختیار مهندسین و متخصصین راه در هنگام طراحی یا رفع مشکلات ایمنی قرار دهد.     
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اقدامات ایمنی، تقاطع‌های چراغدار، ایمنی راه، تصادفات،

عنوان انگلیسی Review of Safety Measures to Reduce Signalized Intersection Crashes
چکیده انگلیسی مقاله Intersections with crossing and turning movements create potentials for vehicle-vehicle, vehicle-pedestrian, and vehicle-bicycle conflicts. Therefore, although intersections constitute a very small portion of the highway system, they are likely points for traffic crash concentrations. Signalized intersections are generally the busiest type of intersections and thus play a key role in the highway safety problems including fatal crashes. Signalized intersections are operationally complex and many factors contribute to their potential safety problems. Good geometric design combined with good traffic control can result in an efficient and safe intersection. So, this paper presents the associated strategies firstly as the fundamental measures to promote intersection safety. However, safety problems at signalized intersections cannot always be solved only with engineering countermeasures. Public information campaigns or enforcement of traffic regulations may be required to promote intersection safety. The current study explains these measures besides other intersection-related infrastructure treatments to provide a comprehensive tool which can help road engineers and professions while designing or dealing with safety issues.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کیوان آقابیک |
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشکده فنی، دانشگاه تهران، ایران

مهدی رمضانی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، مدیر پل و بزرگراه سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://road.bhrc.ac.ir/article_77056_fb01658f27a0ff55d02eec887cae3efc.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/741/article-741-1021247.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات