این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
جاده
، جلد ۲۶، شماره ۹۶، صفحات ۱۰۱-۱۱۸
عنوان فارسی
مقایسه نرخ جریان اشباع میدانی با مقادیر آییننامههای مختلف در تقاطعهای چراغدار ایران و شناسایی مناسبترین آییننامه
چکیده فارسی مقاله
نرخ جریان اشباع تقاطعهای چراغدار یکی از پارامترهای اساسی برای تحلیل و طراحی این تقاطعها محسوب میشود. مقدار این پارامتر تا حد زیادی به شرایط و رفتار رانندگی در هر کشور بستگی دارد. از این رو، آئیننامه های تحلیل ظرفیت ترافیکی در کشورهای مختلف، مقادیر و روشهای مختلفی را برای آن پیشنهاد نموده اند. تاکنون مطالعات معدودی به منظور برآورد این پارامتر در شرایط ترافیکی ایران انجام شده است، بنابراین، نیاز به مطالعات گستردهتر در این ضمینه تشخیص داده شد. در این مطالعه، امکان تعیین مناسبترین آئیننامه از بین آییننامه های معتبر در دسترس برای برآورد نرخ جریان اشباع در تقاطعهای چراغدار ایران با مطالعه موردی بر روی تقاطعهای چراغدار شهر یزد مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور، نرخ جریان اشباع هم بهشکل میدانی و هم با استفاده از آئیننامههای ظرفیت راههای کشور های آمریکا، کانادا، استرالیا، مالزی، اندونزی و ایران برای 14 رویکرد تقاطعهای چراغدار این شهر محاسبه و با یکدیگر مقایسه شدند. اطلاعات ترافیکی موردنیاز با استفاده از روش فیلمبرداری و نیز روش دستی برداشت شد. مقایسه نتایج میدانی برداشتشده و آئیننامه های ذکر شده نشان دادند که در حالت چپگرد حمایتشده، روابط ارائهشده در آئیننامه استرالیا و در فاصله نزدیکی از آن،آئیننامه ایران و در حالت چپگرد حمایتنشده، آییننامه آمریکا بهترین نتیجه را ارائه دادند. این نتایج، مناسب نبودن روابط فعلی پیشنهادی در آئیننامه ایران برای شرایط حمایت نشده و لزوم تحقیقات بیشتر به منظور توسعه مدلهای جدیدتر را نشان داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Comparison of the Saturation Flow Rates Obtained From Field Observations and Highway Capacity Guides for the Signalized Intersections in Iran and To Identify the Most Appropriate Guides
چکیده انگلیسی مقاله
The saturation flow is one of the essential parameters for analysis and design of signalized intersections. The value of this parameter is affected by traffic behavior and other conditions in each country. On this basis, different values and methods are proposed in the highway capacity guides of different countries. There have been limited researches to estimate this parameter under Iranian traffic conditions. In this study, field measurements of saturation flow for14 entry approaches related to the signalized intersections, located in the city of Yazd in Iran, were conducted and then compared with their corresponding values estimated from Highways Capacity Guides of United States, Canada, Australia, Malaysia, Indonesia and Iran. The results indicated that for the protected-left turn movements, Australian Guide and in a close competition, Iranian Guide outperformed other guides. For the un-protected left turn movements, American Guide outperformed other Guides. The results indicated that the current Iranian Guide is not appropriate the un-protected left-turn conditions and further researches and developments in this area are needed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مریم دهقانیزاده |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران
مهدی فلاح تفتی |
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران
نشانی اینترنتی
http://road.bhrc.ac.ir/article_77062_1ca91385944ccd06ed5854be25d8574e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/741/article-741-1021253.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات