این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۲۶، شماره ۹۶، صفحات ۱۰۱-۱۱۸

عنوان فارسی مقایسه نرخ جریان اشباع میدانی با مقادیر آیین‌نامه‌های مختلف در تقاطع‌های چراغدار ایران و شناسایی مناسب‌ترین آیین‌نامه
چکیده فارسی مقاله نرخ جریان اشباع تقاطع‌‌های چراغدار یکی از پارامترهای اساسی برای تحلیل و طراحی این تقاطع‌‌ها محسوب می­شود. مقدار این پارامتر تا حد زیادی به شرایط و رفتار رانندگی در هر کشور بستگی دارد. از این رو، آئین­نامه های تحلیل ظرفیت ترافیکی در کشورهای مختلف، مقادیر و روشهای مختلفی را برای آن پیشنهاد نموده اند. تاکنون مطالعات معدودی به منظور برآورد این پارامتر در شرایط ترافیکی ایران انجام شده است، بنابر­این، نیاز به مطالعات گسترده­تر در این ضمینه تشخیص داده شد. در این مطالعه، امکان تعیین مناسب­ترین آئین­نامه از بین آیین­نامه های معتبر در دسترس برای برآورد نرخ جریان اشباع در تقاطع­های چراغدار ایران با مطالعه موردی بر روی تقاطع­های چراغدار شهر یزد مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور، نرخ جریان اشباع هم به­شکل میدانی و هم با استفاده از آئین­نامه­های ظرفیت راه­های کشور های آمریکا، کانادا، استرالیا، مالزی، اندونزی و ایران برای 14 رویکرد تقاطعهای چراغدار این شهر محاسبه و با یکدیگر مقایسه شدند. اطلاعات ترافیکی موردنیاز با استفاده از روش فیلم­برداری و نیز روش دستی برداشت شد. مقایسه نتایج میدانی برداشت­شده و آئین­نامه های ذکر شده نشان دادند که در حالت چپگرد حمایت­شده، روابط ارائه­شده در آئین­نامه استرالیا و در فاصله نزدیکی از آن،آئین­نامه ایران و در حالت چپگرد حمایت­نشده، آیین­نامه آمریکا بهترین نتیجه را ارائه دادند. این نتایج، مناسب نبودن روابط فعلی پیشنهادی در آئین­نامه ایران برای شرایط حمایت نشده و لزوم تحقیقات بیشتر به منظور توسعه مدلهای جدیدتر را نشان داد.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Comparison of the Saturation Flow Rates Obtained From Field Observations and Highway Capacity Guides for the Signalized Intersections in Iran and To Identify the Most Appropriate Guides
چکیده انگلیسی مقاله The saturation flow is one of the essential parameters for analysis and design of signalized intersections. The value of this parameter is affected by traffic behavior and other conditions in each country. On this basis, different values and methods are proposed in the highway capacity guides of different countries. There have been limited researches to estimate this parameter under Iranian traffic conditions. In this study, field measurements of saturation flow for14 entry approaches related to the signalized intersections, located in the city of Yazd in Iran, were conducted and then compared with their corresponding values estimated from Highways Capacity Guides of  United States, Canada, Australia, Malaysia, Indonesia and Iran. The results indicated that for the protected-left turn movements, Australian Guide and in a close competition, Iranian Guide outperformed other guides. For the un-protected left turn movements, American Guide outperformed other Guides. The results indicated that the current Iranian Guide is not appropriate the un-protected left-turn conditions and further researches and developments in this area are needed.      
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم دهقانی‌زاده |
دانش آموخته کارشناسی ارشد‌، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران

مهدی فلاح تفتی |
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران


نشانی اینترنتی http://road.bhrc.ac.ir/article_77062_1ca91385944ccd06ed5854be25d8574e.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/741/article-741-1021253.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات