این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۲۶، شماره ۹۶، صفحات ۱۳۵-۱۴۴

عنوان فارسی بهینه‌سازی الگوریتم کلونی مورچگان برای مسأله توسعه یافته‌ای از مسیریابی وسایل نقلیه با پنجره زمانی و محدودیت ظرفیت
چکیده فارسی مقاله یافتن مسیر مناسب برای حل مسائل مسیریابی وسایل نقلیه در تحقیقات کاربردی حمل و نقل از جایگاه مهمی برخوردار است. در مقاله حاضر از الگوریتم جامعه مورچگان برای بهینه­سازی حل مسأله مسیریابی وسایل نقلیه با پنجره زمانیو اعمال محدودیت ظرفیت استفاده شد. در ابتدا الگوریتم مورچگان را بر روی مسأله مسیریابی وسایل نقلیه با پنجره زمانی و محدودیت ظرفیت وسایل نقلیه کلاسیک اجرا شد. در این حالت از 9 مسأله اجرا شده با 100 مشتری در 6 مسأله جواب­ها بهینه شده­اند. در مرحله بعد، الگوریتم بر روی روش توسعه یافته­ای از مسأله مسیریابی وسایل نقلیه با پنجره زمانیپیاده شد. جواب­های حاصله از اجرای مسأله فوق بر روی 100 مشتری نشان می­دهد که در تمامی مسائل جواب­ها بهبود یافته­اند. بیشترین کاهش هزینه مربوط به مسأله R206 با 32.72 درصد کاهش هزینه می­باشد. بطور متوسط کمتر از 20 ثانیه برای اجرای هر مسأله زمان لازم است.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Ant Colony Algorithm Optimization for Vehicle Routing Problem with Time Windows and Capacity Constraint
چکیده انگلیسی مقاله Vehicle routing problem has an important place in applied research. Finding the right path to solve Vehicles Routing Problem is one of the most significant measures taken in recent decades. In this routing method, each delivery must be made within time windows, and not to mention the fact that each customer must be visited only once. At the present paper, Ant Colony Algorithm Optimization for Vehicle Routing Problem with Time Windows and Capacity Constraint (ACOVRPTWCC) has been utilized. First, Ant Algorithm for Vehicle routing Problem with Time Windows and vehicle Capacity Constraint classic has been implemented. In this way, of 9 problem implemented through 100 customers in 6 problems, solutions are optimized. Then, algorithm is carried out on a new type of vehicle routing problem with time window. The most decrease of cost related to R206 problem by 32.72 percent minimization of cost. For any problem, on the average, 20 second time is needed.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله امیرمسعود رحیمی |
دانشیار، گروه عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران

سجاد مرامی |
د‌انش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهر، ایران


نشانی اینترنتی http://road.bhrc.ac.ir/article_77064_571a3f249226dc8c05c131ad22004df0.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/741/article-741-1021255.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات