این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
جاده
، جلد ۲۶، شماره ۹۶، صفحات ۱۸۹-۱۹۸
عنوان فارسی
رشد اقتصادی، مصرف انرژی و آلودگی زیستمحیطی )مطالعه موردی: بخش حملونقل ریلی کشور(
چکیده فارسی مقاله
مصرف انرژی، رشد اقتصادی و آلودگی هر سه اجزای نظام تولیدی اقتصاد هستند که بررسی ارتباط سهگانهی آنها برنامهریزان را به ارائه راهکارهای مناسب برای نیل به اهداف اقتصادی همراه با حفظ محیطزیست رهنمون میکند. هدف مقالهی حاضر بررسی روابط کوتاهمدت و بلندمدت بین مصرف انرژی، رشد اقتصادی و آلودگی زیستمحیطی در بخش حملونقل ریلی است. ازاینرو با استفاده از رویکرد الگوی خود بازگشت با وقفههای توزیعی و مدل تصحیح خطا به بررسی روابط بین این متغیرها در دوره 94-1383 پرداختهشده است. نتایج نشان میدهد که کشش مصرف انرژی در بخش حملونقل ریلی نسبت به آلودگی زیستمحیطی بخش حملونقل ریلی کشور در کوتاهمدت و بلندمدت به ترتیب 27و 43 میباشد و حاکی از آن است که با افزایش مصرف انرژی، شاخص آلودگی زیست محیطی در بخش حملونقل ریلی کشور افزایش مییابد. همچنین کشش تولید ناخالص داخلی نسبت به آلودگی زیستمحیطی در بخش حملونقل ریلی در کوتاهمدت و بلندمدت به ترتیب 4/0و 08/0 میباشد که نشان میدهد با افزایش تولید ناخالص داخلی در بخش حملونقل ریلی کشور، آلودگی زیست محیطی در این بخش افزایش مییابد. هم-چنین علامت ضریب جملهی تصحیح خطا مطابق انتظار، منفی است، که نشان میدهد عدم تعادلها در کوتاهمدت تعدیل میشوند تا رابطهی تعادلی بلندمدت ایجاد شود. مقدار این ضریب 36/0- است که به معنی تعدیل36 درصدی در هر دوره تا برقراری تعادل بلندمدت است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Economic Growth, Energy Consumption, Environmental Pollution: Case study of Iran Rail Transportation
چکیده انگلیسی مقاله
Energy consumption, economic growth, and pollution are all three components of the economic system the relationship between the three of them those planners to provide appropriate solutions to achieve economic goals with conservation brings. The purpose of this paper is to investigate the short-run and long-term relationships between energy consumption, economic growth and environmental pollution in the rail transport sector. Therefore, using the approach to auto regressive distributed Lag and error correction model to study the relationship between these variables is investigated in time period 2004 – 2015. The results show that the elasticity of energy consumption in the railway transportation sector in the short and long-term is 27 and 43, respectively, relative to the environmental pollution of the railway transportation sector It indicates that with the increase in energy consumption, the index of environmental pollution in the rail transport sector of the country increases. Also, the elasticity of GDP in the transport sector in the short and long run is about 0.4 and 0.8, respectively, relative to environmental pollution, therefore, this indicates that with the increase of GDP in the rail transport sector of the country, environmental pollution will increase in this sector. Also, the error Coefficient correction symbol is negative, as expected. This shows that imbalances are adjusted in the short run to create a long-term equilibrium relationship. The value of this coefficient is -0.36, which means a 36 percent adjustment in each period to a long-term equilibrium.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
پریسا بازدار اردبیلی |
مربی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
پیمان پژمانزاد |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://road.bhrc.ac.ir/article_77069_d4532cb046e3111d02f6438aa9001f51.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/741/article-741-1021260.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات