این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۸، شماره ۲۳، صفحات ۷-۳۰
عنوان فارسی
اثرات بیپاسخی پرسش بر شاخصهای روانسنجی: شواهدی بر نامناسب بودن راهکار حذف
چکیده فارسی مقاله
بیپاسخی پرسش چالشی جدی پیش روی اندازهگیریها در مطالعات بزرگمقیاس است، مطالعاتی که نقشی اساسی در تصمیمگیریها و سیاستگذاری مربوط به آموزش و فرهنگ ایفا میکنند. به دلیل ایجاد سوگیری و خطا در برآورد پارامترهای توزیع نمرهها و شاخصهای روانسنجی، چالش بیپاسخی هم بر فرایند ساخت وسیله اندازهگیری و هم بر استفاده از آن اثر میگذارد. از این رو، هدف این مقاله تأثیر نرخهای مختلف بیپاسخی پرسش را بر تعدادی از این شاخصها و پارامترها تحت سازوکارهای کاملاً تصادفی و غیرتصادفی با استفاده از یک مجموعه داده واقعی شبیهسازی میکند. یافتهها نشان میدهند که بیپاسخی کاملاً تصادفی کمتر از 5 درصد قابل چشمپوشی است مشروط بر آنکه افراد بیپاسخ متفاوت از افراد دارای پاسخ نباشند. در مقابل، اگر بیپاسخی با هر نرخی غیرتصادفی باشد، شاخصهای روانسنجی (آلفای کرونباخ، ضریب پایایی دو نیمه کردن، ضریب روایی) و پارامترهای توزیع نمرهها (میانگین، انحرافمعیار و چارکهای نمرهها) میتوانند دارای سوگیری و نادقیق باشند. همچنین، بیپاسخی غیرتصادفی میتواند به فاصلههای اطمینان عریض و نتایج گمراهکنندهای منجر شود. از این رو، شواهد حاصل از این مطالعه شبیهسازی از حذف افراد بیپاسخ برای رفع مشکل بیپاسخی حمایت نمیکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effects of Item Nonresponse on Psychometric Indexes: Evidence against Deletion Method
چکیده انگلیسی مقاله
Item nonresponse is a serious challenge to the measurements in large-scale studies which plays a considerable role in decision and policy making about educational and/or cultural issues. This challenge affects both the process of instrument construction and its application because of big error and bias in the estimation of psychometric indexes and scores distribution parameters. Therefore, this paper aims at simulating the effects of different nonresponse rates under completely random and nonrandom item nonresponse by using a real data set. The results show that a nonresponse rate less than 5% can be ignorable under completely random nonresponse where there is no notable difference between respondents and non-respondents. In contrast, psychometric indexes (Cronbach's alpha, split-half reliability coefficient and validity coefficient) and scores distribution parameters (mean, standard deviation and quartiles) can be biased and inaccurate if the item nonresponse at any rate is nonrandom. In addition, item nonresponse can lead to wide confidence intervals and misleading results. Hence, the simulation findings do not advocate the deletion of non-respondents from a data set as a solution to the nonresponse challenge.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علیرضا خوشگویان فرد |
دانشجوی دکتری سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبایی
محمدرضا فلسفی نژاد |
دانشیار گروه سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبایی
نورعلی فرخی |
دانشیار گروه سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبایی
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_33065_1e2d1386c74bced12f5e0c14977a011b.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-1022083.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات