این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۸، شماره ۲۳، صفحات ۳۱-۴۸
عنوان فارسی
تأثیر «سنجش برای یادگیری» بر ساختار هدف کلاس و سرزندگی تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر «سنجش برای یادگیری» بر ساختار هدف کلاس و سرزندگی تحصیلی دانشجویان در دو گروه از دانشجویان (قوی و ضعیف) اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 95-94 بود که از بین آنها دو کلاس 34 و 33 نفری از دانشجویان رشته روانشناسی بهصورت در دسترس انتخاب شدند. این پژوهش با رویکرد آزمایشی اجرا شد که برای کنترل بیشتر بر شرایط آزمایش، 16 نفر از دانشجویان قوی کلاس اول (درس آمار) و 16 نفر از دانشجویان ضعیف کلاس دوم (روانشناسی فیزیولوژیک) به شیوه سنجش برای یادگیری و همچنین 16 نفر از دانشجویان ضعیف کلاس اول (درس آمار) و 16 نفر از دانشجویان قوی کلاس دوم (روانشناسی فیزیولوژیک) به شیوه عادی (سنجش تراکمی) آموزش دیدند. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد سنجش برای یادگیری بر کاهش ساختار هدف اجتنابی و افزایش سرزندگی تحصیلی دانشجویان مؤثر است. معنیدار بودن اثر نوع سنجش کلاسی نشان داد زمانی که دانشجویان با سنجش برای یادگیری روبهرو میشوند عملکرد بهتری نشان میدهند. همچنین معنیداری اثر تعاملی نشان داد تأثیر سنجش تکوینی بر متغیرهای ساختار هدف کلاس و سرزندگی تحصیلی در دانشجویان ضعیف بیشتر از دانشجویان قوی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سنجش برای یادگیری،سنجش تکوینی،ساختار هدف کلاس،سرزندگی تحصیلی،
عنوان انگلیسی
Effect of "Assessment for Learning" on Classroom Goal Structure and Academic Buoyancy among Strong and Weak Students
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to investigate the effect of "assessment for learning" on classroom goal structure and academic buoyancy in two groups of students (strong and weak). The statistical population of this study included the students of psychology from University of Zanjan in the academic year 2015-16. Of these, two groups including 34 and 33 students of psychology were selected. This research was conducted with an experimental approach. For more control of the experiment conditions, 16 strong first-group students (lessons of statistics) and 16 poor-grade students (lessons of physiological psychology) were taught in assessment for learning, and 16 poor grade students first-group students (lessons of statistics) and 16 strong second group students (lessons of physiologic psychology) were taught in a normal way. Multivariate analysis of variance was used to analyze the data. The results showed that assessment for learning is effective in reducing the avoidance goal structure and increasing the academic buoyancy of the students. The significance of the effect of classroom assessment showed a better performance when students are faced with assessment for learning. Also significant interactive effect showed that the influence of formative assessment on the classroom goal structure and academic buoyancy among poor students was more than that of strong students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مجید یوسفی افراشته |
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه زنجان
بهزاد حاجیلویی |
دانشجوی رشته روانشناسی، دانشگاه زنجان
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_33066_363b1d66338d67066172bcd49371831c.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-1022084.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات