این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۸، شماره ۲۳، صفحات ۱۵۳-۱۹۹
عنوان فارسی
شناسایی عوامل شکلدهنده تضمین کیفیت آموزش عالی ایران (مطالعه پدیدارشناسی)
چکیده فارسی مقاله
در این پژوهش با بررسی روندهای اصلی تحولات آموزش عالی و کلان پیشرانهای اثرگذار بر تضمین کیفیت آموزش عالی از رهگذر بازخوانی و دریچه نگاه صاحبنظران و اندیشههای صورت گرفته، به سنخشناسی نیروهای شکلدهنده تضمین کیفیت در آموزش عالی اقدام شده است. پژوهش حاضر به شیوه کیفی با رویکرد فنومولوژی و به روش نمونهگیری هدفمند اجرا شد. با 17 نفر از اعضای هیئت علمی، مصاحبههای نیمه ساختاریافته صورت گرفت. دادهها به روش استرابرت و کارپنتر (2003) تجزیهوتحلیل شد. یافتههای به دست آمده در خصوص شکلدهندههای تضمین کیفیت در هفت مضمون اصلی شامل عوامل درونزا، محیطی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، بینالمللی، زیرساختی و زیستمحیطی و 17 مضمون فرعی خلاصه شد. یافتههای این پژوهش میتواند افقهای جدیدی را در خصوص اندیشه در زمینه خلق آینده مطلوب و معیاری برای اصلاح سیاستها و برنامههای بلندمدت در حوزه مسائل مرتبط با کیفیت آموزش عالی بگشاید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تضمین کیفیت، آموزش عالی، تجارب اعضای هیئت علمی، پدیدارشناسی،
عنوان انگلیسی
Identifying Factors Shaping Iranian Higher Education Quality Assurance: A Phenomenological Study
چکیده انگلیسی مقاله
The era of globalization and log in to knowledge-based economy along with the increasing rate of change, actors' sensitivity to quality issues in order to harmonize with the demands of stakeholders by the system of higher education has become more prominent. This study with review of main trends of higher education developments and major drivers affects the quality assurance of higher education by the point of views, outlooks, and ideas of experts, the typology of forces, shaping quality assurance of higher education. This study was conducted by qualitative method of phenomenological approach with purposive sampling and semi-structured in-depth interviews with 17 faculty members, and was analyzed by Streubert and Carpenter (2003). The results of the shaping quality assurance in 7 main themes including endogenous factors, environmental political, economic, social, international, infrastructure and environmental factors and 17 sub-thematic were summarized. The results of this study can open new horizons of thoughts in relation with creating a desirable future and normative for correct of policies and long-term plans in domain of issues related with higher education quality.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رقیه بهشتی راد |
دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی سینای همدان
محمدرضا اردلان |
دانشیار دانشگاه بوعلی سینای همدان
مقصود فراستخواه |
دانشیار مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_33070_348fd3a4e055a2b479e47231818abcb6.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-1022088.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات