این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۸، شماره ۲۳، صفحات ۲۰۱-۲۲۲
عنوان فارسی
ارزیابی رویکرد مدیران دانشگاهی به تغییر برنامههای درسی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی (مطالعه کیفی)
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش با هدف ارزیابی رویکرد مدیران دانشگاهی به تغییر برنامههای درسی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی با استفاده از روش پژوهش کیفی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش شامل سه گروه مدیران دانشگاهی، متخصصان برنامهریزی درسی و سیاستگذاران در سطح کلان آموزش عالی بود که بر مبنای نمونهگیری نظری با 17 نفر از آنها مصاحبه شد. بهمنظور تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه از روش کیفی گرانهیم و لوندمن استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد چهار رویکرد کلی در مدیران دانشگاهی نسبت به تغییر برنامههای درسی در دانشگاهها وجود دارد. در رویکرد اول (حمایتی)، مدیران دانشگاهی به تغییر برنامههای درسی باور داشته و علاوه بر تأمین منابع و امکانات خود نیز در این فرایند مشارکت دارند. در رویکرد دوم (غیرحمایتی)، مدیران دانشگاهی نهتنها به تغییر برنامههای درسی اعتقادی ندراند بلکه در عمل نیز هیچگونه مشارکتی در زمینه تغییر برنامههای درسی ندارند. در رویکرد سوم (خنثی)، مدیران دانشگاهی نسبت به تغییر برنامههای درسی در دانشگاهها بیتفاوت بوده و تمایلی به مشارکت در فرایند تغییر برنامههای درسی از خود نشان نمیدهند. در رویکرد چهارم (اقتضایی)، مدیران دانشگاهی نسبت به تغییرات برنامههای درسی باور عمیق دارند. این گروه از مدیران دانشگاهی علاوه بر تأمین منابع و امکانات برای تغییر برنامههای درسی، خود نیز در این فرایند مشارکت فعال دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Investigating the Approach of University Administrators towards the Change of Curriculum in University and Institutes of Higher Education
چکیده انگلیسی مقاله
Present paper reports the findings of a qualitative study which aims to examine the approach of university administrators towards the change of curriculum in higher education institutes. Data were elicited from interviews with 17 participants who are involved as the policy makers, university administrators and curriculum developers in Iranian higher education. The qualitative approach of Graneheim & Lundman was used for the analysis of the interviews. The results showed four holistic approaches towards the change of curriculum among university administrators. Based on the first approach (supportive), the managers believe in these changes and use any resources at their disposal to apply these changes. In the second approach (non-supportive), however, managers are not in favor of these changes and they are not inclined to implement them. In the third approach (neutral), managers are not either for or against the changes and they are not willing to cooperate in their implementation. Finally in contingent approach, managers deeply believe in the changes and welcome them and consequently they try their best to implement these changes and put them into practice.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
آیت سعادت طلب |
استادیار مؤسسه تحقیقات تربیتی، روانشناختی و اجتماعی دانشگاه خوارزمی
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_33071_d12a090a74f72079e973c94dce24469f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات