این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۲۹۹-۳۱۰
عنوان فارسی
اثر تجویز دوزهای مختلف متفورمین بر یادگیری و حافظه فضایی در موش صحرایی دیابتی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده اند که خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در بیماران دیابتی افزایش مییابد. مطالعات تائید کردهاند که متفورمین باعث بهبود عملکرد شناختی بیماران دیابتی میشود. هدف این مطالعه بررسی اثرات متفورمین بر یادگیری و حافظه موش های دیابتی و غیردیابتی بود. روش کار: حیوانات به دو گروه تقسیم شدند: گروه سالم شامل زیر گروههای کنترل، سالین و متفورمین که سالین یا متفورمین با دوز 500 میلی گرم بر کیلوگرم دریافت کردند و گروه دیابتیک شامل زیرگروههای دیابتی، دیابتی+ سالین و دیابتی+ متفورمین که موشهای دیابتی بودند که به مدت 20 روز سالین و متفورمین (100 و 200 میلی گرم بر کیلوگرم) دریافت کردند. دیابت به وسیله تزریق درون صفاقی استرپتوزوتوسین ایجاد شد. یافته ها: متفورمین (500 میلی گرم بر کیلوگرم) یادگیری موش های نرمال را مختل ولی حافظه را بهبود بخشید. همچنین نتایج نشان داد که متفورمین به صورت وابسته به دوز، یادگیری و حافظه را در موش های دیابتی بهبود میبخشد، به گونهای که موشهای گروه دیابتی+ متفورمین در مقایسه با موشهای دیابتی+ سالین سکوی نجات را در زمان کمتر و با طی مسافت کمتر پیدا کردند. همچنین در آزمایش به خاطرآوری متفورمین، درصد زمان سپری شده و مسافت طی شده در ربع هدف را افزایش داد. نتیجه گیری: تزریق داخل صفاقی استرپتوزوتوسین باعث کاهش یادگیری و حافظه میشود و درمان با متفورمین میتواند یادگیری و حافظه را به صورت وابسته به دوز افزایش دهد و بنابراین برای درمان اختلالات شناختی بیماران دیابتی میتواند مفید باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استرپتوزوتوسین، متفورمین، یادگیری، حافظه، موش دیابتی
عنوان انگلیسی
The Effect of Different Doses of Metformin on Spatial Learning and Memory in Diabetic Rats
چکیده انگلیسی مقاله
Background & objectives: Epidemiological Studies have shown that diabetes increase the risk of developing Alzheimer's disease (AD).also several studies have confirmed that long term use of Metformin (Met) improves cognitive function in diabetic patients. The aim of the present study was to investigate the effects of Met on learning and memory in diabetic and non-diabetic rats. Methods: Animals were divided into 2 groups including healthy and diabetic group. In healthy group, normal rats subdivided into control, saline and Met groups which received saline or Met (500mg/kg) and in diabetic group including DM, DM+saline and DM+Met subgroups, diabetic rats received saline or Met (100, and 200mg/kg) for 20 days. Diabetes was induced by intraperitoneal injection (ip) of streptozotocin (STZ). Results: Our results showed that Met (500mg/kg, ip) impaired spatial learning but improved spatial memory in normal rats. The results also showed that Met improved learning and memory in diabetic rats in a dose dependent manner, so that the rats of DM+Met group compared to DM+saline group found platform in less time and with less distance traveled. Met also increased the percentage of time elapsed and the distance swum in the target quadrant in diabetic rats during the probe trial. Conclusion: An intraperitoneal injection of STZ resulted in a significant decline in learning and memory and treatment with Met can enhance learning and memory in a dose dependent manner, therefore, it is useful for treatment of cognitive impairment in diabetic patients.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Streptozotocin, Metformin, Learning, Memory, Diabetic Rats
نویسندگان مقاله
محمد حسین اسماعیلی | mohammad hossein esmaeili
Department of Physiology, Faculty of Medicine, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
زهره روزبهانی | Zohrea rozbahani
Department of Physiology, Faculty of Medicine, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
نشانی اینترنتی
http://jarums.arums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1167-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/117/article-117-1026059.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
فیزیولوژی
نوع مقاله منتشر شده
مقاله اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات