این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۷، شماره ۵، صفحات ۴۹۵-۵۰۵

عنوان فارسی علل شکایات بیماران قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پایش علل شکایات بیماران از مراقبت های بیمارستانی موجب ارتقای شاخص های عملکرد بیمارستان ها و افزایش رضایت بیماران می شود. این پژوهش با هدف تعیین و تبیین علل شکایات بیماران از نظر عوامل فردی، سازمانی، موضوعی و فرایندی در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.مواد و روش کار: این مطالعه توصیفی- تحلیلی به صورت مقطعی در طی سال های 1391 تا 1394 انجام شد. تعداد 1003 مورد از شکایات شفاهی، کتبی و تلفنی ثبت شده از تعداد پنج بیمارستان عمومی و تک تخصصی در قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در فرم جمع آوری داده های محقق ساخته ثبت گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری Spss  20  و با بهره برداری از آزمون های کای-دو، تی، تحلیل واریانی و پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد بین تعداد شکایات صورت گرفته بیماران و همراهان آن ها بعد از اجرای طرح تحول سلامت نسبت به قبل از آن در بیمارستان های مورد مطالعه ارتباط معنی دار وجود ندارد. هم چنین ارتباط مثبت و معنی دار بین تعداد شکایات قبل و بعد از اجرای طرح تحول سلامت با وضعیت بیماران در بیمارستان، با فرد مورد شکایت شامل پزشکان و پرستاران، و وضعیت حیات بیماران، و نوع بستری بیماران وجود داشت.بحث و نتیجه گیری: از آنجا که بعد از اجرای طرح تحول سلامت افزایش تعداد شکایات بیماران از پزشکان و پرستاران، وضعیت بیماران در حال درمان به ویژه در بخش های سرپایی مشاهده گردید، لذا به منظور اصلاح نقاط ضعف در ارائه خدمات بیمارستانی، پیشنهاد می شود دوره های آموزشی مهارت های ارتباطی جهت تقویت ارتباط پزشک-بیمار و پرستار- بیمار تدوین و اجرا شود و تمهیدات لازم در راستای ترمیم شاخص های فرآیند درمانی در بیمارستان های مورد مطالعه برقرار گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شکایت بیمار، طرح تحول سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران

عنوان انگلیسی Patients’ complaints before and after implementation of health transformation plan
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): Monitoring patients’ complaints may improve hospital performance indicators and increase patient satisfaction. This study aimed to determine the causes of patients’ complaints in hospitals affiliated to Tehran University of Medical Sciences.Methods: This was a descriptive study. In all 1003 patients’ verbal, written or telephone registered complaints in 5 public and one-specialty hospitals before and after implementation of health transformational plan were collected and was analyzed to explore the data.. Results: There was no any significant correlation between the number of patients’ complaints and the time of implementation of health transformational plan. However, there was significant correlation between patients’ status (P=0.01), hospitals professionals (P=0.001), dead or alive patients (P=0.001), and type of hospitalization (P=0.001) before and after implementation of health transformational plan.Conclusion: The findings showed that patients’ complaints from physicians and nurses increased after implementation of health transformational plan and thus may suggest that there is need to improve patient-physician communication. As such implementation of training course on communication for physicians, and nurses is recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین درگاهی | Hossein Dargahi
School of Public Health, Health Information Management Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran


نادر بهمن | Nader Bahman
School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran


آرش اکبرزاده | Arash Akbarzadeh
Health Information Management Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات